Aşağıdaki cümlelerin anlamlı bir dialog oluşturacak şekilde doğru dizilimi hangi şıkta verilmiştir?
Sülasi fillerle ilgili olarak aşağıda verilen ifadelerden hangileri doğrudur?
i. Sülâsî fiiller, yapısal özelliklerine göre yedi farklı ad altında kümelenirler.
ii. “Sülâsî fiile harf eklenerek elde edilmiş” fiillere “sülâsî mücerred” denir.
iii. fiilinde fâu’l-fi‘l harfidir.
iv. fiilinde lâmu’l-fi‘l harfidir.
v. fiilinde ‘aynu’l-fi‘l harfidir.
ii. Üç harfli fiillere bir, iki ya da üç harf eklemek suretiyle yeni fiiller elde edilir. Bu tür fiillere ise, “sülâsî fiile harf eklenerek elde edilmiş” anlamında “sülâsî mezîd” fiil denir.
iv. fiilinde‘aynu’l-fi‘l harfidir.
v. fiilinde lâmu’l-fi‘l harfidir.
Kelimesi âkil olan eril ve dişil isimlerden biridir.
Arapçada tüm sözcükler yapıları bakımından eril ve dişil olarak ayrılırlar. Eril için Arapçada muzekker, muennes için dişil ifadesi kullanılır. Sonu dişil te’si (tâ el-marbûta - ة ) ile biten bütün sözcükler dişil kabul edilir. Buna göre نَظَّارَة (nazzara) dişilken diğerleri erildir.
Yapısında illetli harf bulunan fiillere mu‘tell fiiller denir. Aşağıdakilerden hangisi mu‘tell fiiller ile ilgili doğru bir ifadedir?
I. İlk harfi, yani fâu’l-fi‘l’i illetli olan fiillere ecvef fiiller denir.
II. Orta harfi, yani ‘aynu’l-fi‘l’i illetli olan fiillere nâkıs fiiller denir.
III. Son harfi, yani lâmu’l-fi‘l’i illetli olan fiillere misal fiiller denir.
IV. Yapısında iki tane illetli harf bulunduran fiillere lefîf fiiller denir.
İlk harfi, yani fâu’l-fi‘l’i illetli olan fiillere ecvef değil misal fiiller denir. Orta harfi, yani ‘aynu’l-fi‘l’i illetli olan fiillere nâkıs değil ecvef fiiller denir. Son harfi, yani lâmu’l-fi‘l’i illetli olan fiillere misal değil nâkıs fiiller denir. Lefîf fiiller ise yapısında iki tane illetli harf bulunduran fiillerdir. Tek doğru bilgi de budur yani, doğru yanıt D'dir.
Aşağıdakilerden hangisi harfi cer değildir?
Harf-i cerler Türkçedeki bulunma (-de, -da), ayrılma (-den,-dan), yönelme (-e, -a) durum ekleri yerinde veya “ile”, “üzerinde”gibi anlamlarda kullanılan harf veya harf öbekleridir.Örnek: مِنْ: den, على: üzerinde, إلى: -e, في: -de, -da.
مَنْ: Kim? demektir. Harfi cer değil, soru edatıdır.
a.İsa, Muna’yı tanıdı. (Burada da fark edileceği üzere fâ‘il ve mef ‘ûl cinsiyet bakımından birbirinden farklıdır. Fiil eril yapıda olunca, fâ‘ilin eril kelime olduğu artık belli. Her ne kadar sonda kullanılmışsa da fâ‘il İsa’dır ve burada fâ‘il ile mef‘ûlun yer değiştirmesinde bir sakınca yoktur.)
b.Murtaza, Mustafa’ya ikram etti. (Çünkü fâ‘ili mef‘ûlden ayırt edebilmemiz için fâ‘ilin mef‘ûle göre önceliği dışında bir gösterge yok. Bu durumda önce kullanılan, yani Murtaza fâ‘il olmak zorundadır. لآع ؤدةمثيث ب#شطم طمث ةثب#عم غثق يثجطكفطقثةثئظ)
مُحمَّد: مَنْ هُمآ؟
............:سَليم
Yukarıdaki noktalı yere aşağıdakilerden hangisi gelmelidir?
مُحمَّد: مَنْ هُمآ؟سَليم:هُما مُعَلمانِ من مصر
Muhammet: O ikisi kim?Selim: O ikisi Mısırlı iki öğretmen
D şeçeneğinde haber fiil cümlesi olarak gelmiştir.
A ve C şıkkında haber mufred (tek bir kelime)
B ve E şıkkında haber şibih cümledir.
Verilen iki cümlenin arasındaki fark nedir?
1. (Öğrenci mektubu yazdı.)
2. (Bir öğrenci bir mektup yazdı.)
Yukarıdaki örnekte görüldüğü üzere, tenvîn sadece belirsizlik göstergesidir. İ‘râbda alâmet aranırken sadece ana harekeye bakılır; çünkü tenvîn, ya iki damme’dir, ya iki fetha’dır, ya da iki kesra’dır. Bu harekelerin iki veya tek olmasının önemi yoktur.
Aşağıda verilen cümlelerden hangisi/hangileri dişildir?
I.
II.
III.
II. ve III. cümleler eril yapıdayken I. cümle dişildir. Doğru yanıt A'dır.
kelimesi düzenli dişil çoğula verilebilecek bir örnektir.
Cümlesinin Türkçe karşılığı aşağıdaki seçeneklerden hangisinde doğru olarak verilmiştir?
B şıkkı doğru yanıt. Çünkü (الأقلام ) kalemler anlamındadır. (تحت) ise altında anlamına gelen zarftır. (الطاولة) ise masa anlamı verir.
A şıkkındaki kelime "istirahat- dinlenme" anlamına gelen bir isimdir. Fiillerin sonunda kapalı te bulunmaz.
B- üzülmek- fiil
C- ödemek- fiil
D- yüzmek- fiil
E- resim yapmak- fiil
"مُسلِمَةٌ" kelimesinin ikil hali aşağıdakilerden hangisidir?
Arapçada bir sözcük sonuna ( ِــان âni veya eyni eki alarak ikile dönüştürülür. Eğer kelime kapalı te (dişil te’si) ile bitiyorsa kapalı te açılır, sonra bu ekler kullanılır. Kelime cümle içerisinde merfûluğu gerektiren bir konumdaysa ِــان (âni eki, mansûb veya mecrûr konumdaysa eyni eki alır
كَتَبَ (yazdı) fiilinde gizli zamir olan (هُوَ: o - erkek-) ve كَتَبَتْ (yazdı) fiilinde gizli zamir olan (هِيَ: o -kadın-) fâ‘il durumundadır.
كَتَبا (ikisi yazdılar) fiilinde, (ا) fâ‘il durumundadır. Bu elife Arapçada elifu’l-isneyn (ikil elifi) denir.
كَتَبوا (yazdılar) fiilinde, (و) fâ‘il durumundadır. Bu vâva Arapçada vâvu’l-cemâ‘a (çoğul vâvı) denir.
كَتَبْنَ (yazdılar) fiilinde, (نَ) fâ‘il durumundadır. Eylemin kadınlar tarafından yapıldığını göstermektedir. Bu zamire Arapçada nûnu’n-nisve (kadınlar nûnu) denir.
كَتَبْتَ (yazdın) fiilindeki (تَ), كَتَبْتُما ( ikiniz yazdınız) fiilindeki (تُما), كَتَبْتُمْ (siz yazdınız) fiilindeki (تُمْ), كَتَبْتِ (yazdın) fiilindeki (تِ) , كَتَبْتُنَّ (yazdınız) fiilindeki (تُنَّ), كَتَبْتُ (yazdım) fiilindeki (تُ) fâ‘il durumundadır. Buradaki fiile bitişik “harekeli te”lere Arapçada tâu’l- muteharrike denir. Tümü bitişik özne zamiridir.
كَتَبْنا (yazdık) fiilinde, (نا) fâ‘il durumundadır. Bu zamire Arapçada nâ’l-fâ‘ilîn (özne nâ) adı verilir.