أَجابَ الوَلَدُ ........ الرَّجُلِ
Cümlede boş bırakılan yerden sonra gelen kelimenin mecrûr olması (çünkü muzâfun ileyhtir) bize aradığımız kelimenin muzâf olması gerektiğini gösterir. Bu isim tamlaması cümlede mef‘ûlun mutlaktır, fiilin yapılış biçimini göstermektedir, cümlenin öznesi olan çocuğun cevabının nasıl olduğunu açıklayan ifadedir. Mef‘ûlun mutlak olduğu için mansûb olmalıdır. O halde “إِجابَةَ” kelimesini seçmeliyiz.
"نُسلَّمُ ...... مديرِ الشَّكَة كُلَّ صَباح" cümlesini anlamlı hale getirecek olan harf-i cer aşağıdakilerden hangisinde doğru olarak verilmiştir?
Cümlenin anlamlı hale gelebilmesi için gereken harf-i cer "ala"dır. bu nedenle doğru cevap D şıkkıdır.
Soruda bütün seçeneklerde cezm edatı kullanıldığı belitilmiştir.
B. şıkkında "lâmu'l-emr" den sonra fiil sukûn ile meczûm olmuştur.
C. şıkkında fiil mebnîdir. Sondaki nûnu nisve hiçbir zaman düşmez.Bu sebeple "lem" gelse de fiil değişmez.
D. şıkkında fiilin başında "lâ en-nâhiye" bulunur. Sonundaki nûn cezm alâmeti olarak düşmüştür.
E. şıkkında "lem" den sonra nakıs fiilin sonundaki illet harfi cezm alâmeti olarak düşmüştür.
A. şıkkında ise"lâmu'l-emr" den sonra fiilin meczûm olması gerekir. Sondaki nûn harfinin cezm alâmeti olarak düşmesi gerekirken, nûn düşmemiştir.
"قابَلْتُ مع الصَّديقَيْنِ ...... اِتَّصَلْتُ بِهما في اﻻُٔسْبوعِ الماضي" cümlesinde boş bırakılan yeri aşağıdaki ism-i mevsûllerden hangisi doğru şekilde tamamlar?
Verilen cümleyi anlamlı bir şekilde tamamlayan ism-i mevsûl B şıkkındadır. Bu nedenle doğru cevap B şıkkıdır.
A. şıkkında cezm eden "lem" edatından sonra gelen fiil nûnu nisve aldığı için sonundaki nûn harfi düşmez. Bu şekli doğrudur.
B. şıkkında "nehyeden lâ" dan sonra gelen fiil meczum olmalıydı ve sonundaki nûn harfi düşmeliydi.
C. şıkkında "lâmu'l-emr"den sonra gelen fiilin sonundaki nûn harfi düşmeliydi.
D.şıkkında "lemma"dan sonra gelen muda''af fiilin sonu fethalı olmalıydı.
E. şıkkında "in" şart edatının iki fiili de cezm etmesi gerekirdi. Burada fiiller cezm edilmemiştir. Hatalıdır.
Aşağıdakilerden hangisi cezmetmeyen şart edatlarındandır?
Seçeneklerden sadece B seçeneğinde yer alanإذل cezmetmeyen şart edatıdır.
“رآنا أبوكَ فحيانا” cümlesinin anlamca en yakın Türkçe karşılığı hangi seçenekte verilmiştir?
رآنا: bizi gördü
أبوكَ: senin baban
فحيانا : bunun üzerine bizi selamladı
A B ve E seçeneklerinde verilen özne (biz) Arapçasına uymuyor.
D seçeneğinde ise hem zaman uymuyor (selam verir geniş zaman) hem de edatın anlamı uymuyor.
Aşağıdakilerden hangisi atıf edatıdır?
Sadece C seçeneğinde atıf edatı bulunur.
Aşağıdaki cümlede boş bırakılan yere hangi fiil getirilmelidir?
Arapçada “telefon etti, aradı” anlamına gelen اِتَّصَلَ fiili بِ harf-i ceri ile kullanılır. Arapça cümlenin sonundaki “dün”(أمس) kelimesi bize fiilin mâzî olarak kullanılması gerektiğini gösterir. Öğretmen kelimesine bitişen zamirin (ك)muhatab zamiri olması da fiilin muhâtab olması gerektiğine işaret eder. Doğru cevap B’dir.
Fâu’l-cevâb, aşağıdaki durumlardan hangisinde zorunlu olarak (vücûben) cevap cümlesinin başında gelmez?
Cevap cümlesinin başında (ف) olması gereken durumlar arasında cevap cümlesinde birden fazla fiil yer alması gibi bir durum söz konusu değildir.
Cezm edatları: لم, لِ, إنْ, لَمَّا, لا dir.
E seçeneğinde verilen (لَـمْ) cezm edatıdır.
A seçeneğindeki (مِن) harf-i cerdir.
B-C seçeneklerinde (أن ve لَن) nasb edatıdır, nasb eder.
D seçeneğinde verilen (س) ise muzari fiilin önüne gelerek fiile gelecek zaman anlamı katan harftir.Cezm etmez.
“Nereye giderseniz giderim.” Cümlesinin anlamca en yakın Arapça karşılığı hangi seçenekte verilmiştir?
Boş bırakılan yere E şıkkında yer alan (إن) gelmelidir. Çünkü bu cümlede iki fiilin cezmedilmiş olduğu görülüyor.A şıkkında yer alan edat bir harf-i cer. B ve C şıkları cezmetmez. D şıkkındaki edat anlamca uygun değil.
إِنْ تُطِعْ وَالِدَيْكَ تَنَلْ رِضَاهُما.
(Anne-babana itaat edersen, onların rızasını elde edersin.)
كشَفَت قوّاتُ الأمن .......هوِّية الـمقتول cümlesinde boş bırakılan yere hangi harf-i cerin gelmesi uygundur?
كشَفَ fiili bu cümlede ortaya çıkarmak anlamını verebilmesi için "عَن" harf-i ceri ile kullanılmalıdır.
“أَشْعرُ .......سعادة كبيرة عندما أساعِد الأطفال” cümlesinde boş bırakılan yere hangi harf-i cerin gelmesi uygundur?
"Bir şey hissetmek, duymak" anlamına gelen شعر - يشْعُرُ fiili ب harf-i ceri ile kullanılır.
Nâkıs ve lefîf fiillerde cezm alâmeti sondaki illetli harfin düşürülmesidir. Burada يَقْضي fiilinin de sonundaki illet harfi başta gelen "lem" edatından dolayı düşürülür. عطلتها ifadesindeki zamirden eylemi yapanın dişi olduğu anlaşılır. Fiil muennes için uygun forma getirilince C şıkkı doğru seçenek olarak bulunur.
Soruda "Bütün ömrü boyunca ülkesinde mi kaldı?" şeklindeki cümleye yanıt olarak "Hayır..." ile başlayan bir cümle veriliyor. Bu durumda aksine , bilakis anlamına gelen bir edat boşluğa gelmelidir. O da A seçeneğinde mevcuttur.
Aşağıdaki cümlelerden hangisinde fiilin sayısını belirten mef'ûlun mutlak vardır?
A şıkkındaki cümlede geçen “رَنَّتَيْنِ - iki kere çalma”, fiilin sayısını bildiren mastar şeklinde gelmiştir, mef‘ûlun mutlaktır.
“.مِن الآن فصاعِداً سأدرُسُ العربية أكْثَر” cümlesinin anlamca en yakın Türkçe karşılığı nedir?
مِن الآن فصاعِداً kalıp ifadesi “bundan sonra, bundan böyle” anlamına gelir.سأدرس “çalışacağım. العربية Arapça, أكثر ise daha fazla anlamına gelir. Bir araya getirdiğimizde “Bundan böyle Arapçaya daha çok çalışacağım” anlamını elde ederiz. Doğru cevap A’dır.
“مَنْ أفْشَى سرَّ الصديق.........أمينًا ” cümlesinde boş bırakılan yere anlam ve gramer bakımından uygun kelime hangi seçenekte verilmiştir?
مَنْ أفْشَى سرَّ الصديق cümlesi şart cümlesidir "dostunun sırrını ifşa eden" anlamına gelir. Bu cümlenin ardından gelecek cevap cümlesinde bize verilen kelime (أمينا) "güvenilir" anlamına geliyor ve mansub bir kelime. O halde boşluğa ذolmaz , değildirذ şeklinde olumsuz anlamlı bir kelime gelmelidir.
Şıklarda olumsuz olan tek bir seçenek var. Anlamca uygun olan (ليس) nin başında da (ف) olması gramer bakımından da uygun olduğunu gösteriyor.