Yukarıdakilerden hangisi/hangileri Allah’a yönelik dini kabiliyet ve eğilimi tanımlayan kavramlardandır?
Araştırmacıların büyük bir kısmı, içeriği konusunda hemfikir olmamakla beraber, insanda doğuştan yüce bir varlığa inanma ihtiyacı ve dini bir hazırlığın mevcut olduğu hususunda birleşirler. İslam literatüründe dini kabiliyet ve eğilim anlamında Fıtrat kavramı, bu konuyla ilgilidir.
Aşağıdakilerden hangisi erkeklerin dindarlığa bakış açısını yansıtan bir boyuttur?
Erkeklerin dindarlığa bakış açısını yansıtan boyut, otoriter/yargılayıcı bir Tanrı inancıdır. Bu nedenle doğru cevap "A" dır.
Aşağıdakilerden hangisi din fenomenolojisinin amaçlarındandır?
Din toplum ilişki ve etkileşimini ve bu çerçevede ortaya çıkan olgular, süreçler, kurumlar ve gruplaşmaları incelemek din sosyolojisinin amaçlarındandır. Belli zaman ve mekanlarda özel bazı dini inanç ve uygulamaların tezahürlerini araştırmak din antropolojisinin amaçlarındandır. Dini inanç, tecrübe ve olguyu felsefi bakış açısıyla ele alıp değerlendirmek din felsefesinin amaçlarındandır. İnsanlık tarihi boyunca ortaya çıkan tüm dinleri karşılaştırmalı olarak incelemek dinler tarihinin amaçlarındandır. Dini olguların temek manasını oluşturan değişmez özü, asıl yapıyı ortaya çıkarmaya çalışmak ise din fenomenolojisinin amaçlarındandır.
Öznel bir gerçeklik olarak dini meydana getiren kaç unsurdan söz edilebilir?
Öznel bir gerçeklikolarak dini meydana getiren unsurlar da şunlardır.1. Dinî yetenek ve eğilimler2. Dinî güdüler3. Dinî inançlar4. Dinî sözler, ifadeler, kavramlar5. Dinî yargılar6. Dinî tasavvurlar7. Dinî tutumlar8. Dinî duygu ve heyecanlar9. Dinî uygulama, eylem ve etkinlikler.
doğru cevap C'dir.
Toplumsallaşma
Eğitim ve Öğrenme
Sosyal Öğrenme
Bireyselleşme
Kültürleme, kültür mayası ve karakter yukarıdakilerden hangisiyle daha çok ilişkilidir?
Kültür, kültür mayası gibi kavramlar toplumsallaşmayla ilişkilidir.
Ülkemizde yapılan bir çalışmaya göre, evli bireyler arasında din ile ilgisi olmayanların oranı yüzde kaçtır?
Bir çalışmada, evli bireyler arasında dindarların oranı % 55; din ile ilgisi olmayanların oranı ise, % 9 olarak tespit edilmiştir. Doğru cevap E seçeneğidir.
I. Bir bağlanma hissi
II. Nihai bir gerçek ya da en yüksek bir değer arama
III. Kişisel bir değişim
IV. Yaşamda anlam arama
V. Aşkınlıkla (yücelikle) bir karşılaşma
Manevi yaşam kavramı değişik şekillerde ifade edilmiştir. Bununla birlikte, manevi yaşamla ilgili pek çok tanım, ruhî yaşantının bir yönüne işaret etmektedir. Yukardakilerden hangisi bu yaşantılar arasında gösterilebilir?
I, II, III, IV V
Aşağıdakilerden hangisi ülkemizde yapılan çalışmalar kapsamında ele alındığında medeni hal ve dindarlık arasındaki ilişkiye örnek gösterilebilecek durumların dışında kalır?
Türkiye’de gerçekleştirilen çeşitli araştırmalarda evlilerin dinî pratikleri yerine getirme açısından bekârlara göre genel anlamda daha önde olduğu ortaya çıkmıştır. Bu çerçevede gerçekleştirilen araştırmalarda, evli yetişkinlerin bekâr yetişkinlerden daha dindar olduğu tespit edilmiştir. D şıkkı yaş-dindarlık arasındaki ilişkiye örnekler. Doğru cevap “D” şıkkıdır.
Aşağıdakilerden hangisi dindarlığın zihinsel, bilgi boyutunu ifade etmektedir?
Dinin özünü inancın oluşturması ve bu inancın merkezi konumda olması dinin ideolojik boyutunu ifade eder. Dini geleneklerin bünyesinde var olan uygulama, eylem ve etkinlikler dinin törensel boyunu ifade eder. Her din mensubunun inandığı yüce varlığı doğrudan içinde hissetmesi dinin tecrübe boyutundadır. Dindarlık yaşantısının insanların hayatında etkiye sahip olması dinin etki boyutunu ifade eder. Dini bilginin seviyesi, dini öğrenmeye karşı istek, önemseme derecesinin kişinin dindarlık işareti olarak kabul edilmesi dinin zihinsel boyutuyla ilgilidir.
Dinin birey ve topluma yönelik birçok etki ve işlevinden söz etmek mümkündür. Bu açıdan aşağıdakilerden hangisi bu işlev ve etkilerden biri değildir?
Genel olarak bakıldığında dinin birey ve topluma yönelik birçok etki ve işlevinden söz etmek mümkündür: İnanılması gereken doğruları açıklar; Allah’la ilişki kurmanın yol ve yöntemlerini, kurallarını verir. Hayat, ölüm, kader, acı, mutluluk.. gibi temel varoluşsal sorunlarla ilgili açıklamalarıyla insana bütüncü bir dünya görüşü kazandırır. Din, varoluşu ve gerçekliği yorumlayarak kimliğin bir tanımı vasıtasıyla insanı bu bütünlüğün içerisine yerleştirir. Böylece bireyin hayatını anlamlı kılar; anlam arayışına bir cevap oluşturur. İnsana sınırlarını ve görevlerini bildirerek, vicdanında büyük bir sorumluluk duygusu uyandırır. Kişinin kendi öz karakteri, duygu ve gönül dünyasında yer tutar; arzu ve ihtiyaçları, korku ve ümitleri, eksikliği ve sınırları ile ilgilenir. İnanan bireyler arasında bir gönül birliği, ortak amaç ve hedefler belirleyerek dini grup, cemaat ve birliklerin oluşumuna imkân sağlar. İşlevsel olarak din hayattaki önemli amaçların pek çoğu için bir araştırma yapmayı temsil etmektedir. Dini metotlar ve amaçlar yüce değerleri de yıkıcı ve geriletici davranışları da kapsamaktadır.
Son yıllarda nöroloji alanında yapılan çalışmalarla, dini ve mistik yaşantıların biyolojik çalışmalarını oluşturan biyolojik temelleri oluşturan bilim dalının adı nedir?
Dini ve mistik yaşantıların beyindeki etkisi hakkında çalışmalar yapan bilim dalı nöroteolojidir.