– toplumun kabu ve kurallarının insandaki temsilcisi
Başlangıçta anne- babanın doğru yanlışalarının içselleştirilmesiyle oluşan
Duruma gore katı vey a esnek olabileceği
Yukarıdaki özelliklere sahip olan tanım hangisidir?
Sorda belirtilen ifadeler ‘vicdanı’ tanımlayan özelliklerdir.
Aşağıdakilerden hangisi dindarlar arasında suç oranının düşük olmasının doğrudan bir sebebidir?
İşlenen bir suç aynı anda günah olarak da kabul edildiği için dindar bir insanın suç işleme oranının daha düşük olması beklenir.
Erzurum ve çevre köylerinde yapılan bir araştırmada, namazlarını düzenli kılanların oranı bekarlarda yüzde kaçtır?
Erzurum ve çevre köylerinde yapılan bir araştırmada, namazlarını düzenli kılanların oranı, evlilerde % 40; dullarda % 34,4; bekârlarda ise, % 21,3 bulunmuştur. Doğru cevap D seçeneğidir.
Aşağıdakilerden hangisi öznel bir gerçeklik olarak dini meydana getiren unsurlardan biridir?
Öznel bir gerçeklik olarak dini meydana getiren unsurlar şunlardır. Dinî yetenek ve eğilimler, Dinî güdüler, Dinî inançlar, Dinî sözler, ifadeler, kavramlar, Dinî yargılar, Dinî tasavvurlar, Dinî tutumlar, Dinî duygu ve heyecanlar, Dinî uygulama, eylem ve etkinlikler.
Din Dili: Allah, tanrı, peygamber; helal-haram, günah-sevap; vahiy,mucize, keramet; kutsal/mübarek; mümin-münafık-kâfir(gâvur); kıyametahiret,cennet, cehennem; şeytan, melek; ibadet, namaz, oruç, hac, zekat,sadaka, cihad; “Allah razı olsun”, “Allah’a emanet” vb. din alanınıniteleyen kavram ve ifadeler. doğru cevap B'dir
Dini inanç ve öğretiler, bununla beslenen vicdanlarda, kanunların uzanamadığı alanlarda da etkisini sürdürerek sosyal düzen ve toplumsal barışın teminine daha fazla katkıda bulunma gücüne sahiptirler. Örneğin İslam dini, adaleti, iyilik yapmayı, yakınları koruyup gözetmeyi emrederken, başkalarına kötülük yapmayı, kötülüğü yaymayı ve azgınlık yapmayı yasaklamıştır.
Dinin, genel bir varoluş düzenine ilişkin kavramlaştırmalar formüle ederek insanlarda güçlü, yaygın ve uzun süreli ruh halleri ve güdüler yaratan ve bu kavramlaştırmaları bir gerçeklik halesine bürüyerek söz konusu hallerin ve güdülerin eşsiz bir şekilde gerçekmiş gibi görünmesine yol açan bir semboller sistemi biçiminde tanımlanması aşağıdaki tanımlama biçimlerinden hangisini yansıtmaktadır
Dinin özsel-işlevsel tanımı
I.Din tabiatüstü ve kutsal olduğuna inanılan bir varlığı temel alırII.İnanılması gereken doğruları açıklar III. Psikolojik anlayışa göre din en azından genelleştirilmiş düşünceleri inançları ve tasavvurları içerir. IV. Din bireyin hayatını anlamlı kılar; anlam arayışına bir cevap oluşturur.Yukarıdakilerden hangileri dinin özsel tanımının unsurlarındandır?
Dinin Özsel tanımına göre dinde esas olan şey tabiatüstü ile ilişkilidir. Din tabiatüstü ve kutsal olduğuna inanılan bir varlığı temel alır. Psikolojik anlayışa göre din en azından genelleştirilmiş düşünceleri, inançları ve tasavvurları, insanların varlığı manevi ve soyut yönden bütüncül bir algılama tarzını, gerçekliğin tanım ve anlamını içerir. Dinin inanılması gereken doğruları açıklaması ve bireyin hayatını anlamlı kılması dinin Özsel değil işlevsel unsurlarındandır.
I. Küçük yerleşim birimlerinden gelenlerin dindarlıkları, şehirden gelenlerden daha yüksektir
II. İlçelerde yaşayanlar, il, kasaba ve köylerde yaşayanlara göre daha dindardır
III. Köy ve ilçelerden gelenlerin dindarlık düzeyleri, ilden gelenlerden yüksektir
IV. Küçük ve büyük yerleşim birimleri arasındaki sosyal kontrol farklılıkları dindarlık düzeyini etkileyebilir
V. Köyden gelenler inanç boyutunda, ilçeden gelenler davranış boyutunda daha dindardır
Yapılan araştırmalar, bireyin yaşadığı yerleşim birimi ile dindarlığı arasında bir ilişki olduğunu ortaya koymaktadır. Yukarıdakilerden hangisi bu araştırmaların sonuçlarına uygundur?
I, II, III, IV, V
Maneviyatın etkili ve evrensel bir güç olmasını, genetik karakterine bağlayan ve insanda Tanrı Geni olduğu tezini ortaya atan kişi kimdir?
D. Hamer, Tanrı geni adlı çalışmasıyla maneviyatın genini bulduğunu iddia etmiştir.
Aşağıdakilerden hangisi dindarlığın özelliklerinden değildir?
Dindarlık resmi din öğretiminin sonucu değildir.
Jung ve onu izleyenlere göre ölümden sonra yeniden dirilişi ve sonsuz bir hayatın haberini veren dinin en önemli özelliği aşağıdakilerden hangisidir?
Jung ve onu izleyenler, ölüm ötesi bir hayata inanmanın insan için kaçınılmaz zorunlu bir yöneliş olduğu üzerinde birleşmişlerdir. Bu görüşte olanlara göre ölümden sonra yeniden dirilişi ve sonsuz bir hayatın varlığını haber veren dinin en önemli fonksiyonlarından birisi, inananların ölüm kaygısını gidererek sonsuzluk duygusunu tatmin etmesidir.
I. vaftiz
II. kadir gecesi
III. ramazan bayramı
IV. cemaatle namaz kılınması
V. günah çıkarma
Kültürel bir gerçeklik olarak din, aynı zamanda sembolik bir sistemdir. Yukarıdakilerden hangisi dini gerçekliği temsil eden semboller arasındadır?
I, II, III, IV, V
Çocukların ilk dini etkilere açık ve istekli olmasının nedeni aşağıdakilerden hangisidir?
Çocukta korunma ve bağlanma ihtiyacının ve merak duygusunun güçlü olduğu; bu nedenle de ilk dinî etkilere açık ve istekli olduğu hususu, bilinen bir gerçektir.
Din psikolojik çalışmaların özel olarak da dindarlıkla ilgili çalışmaların büyük çoğunluğu hangi bölgeden çıkmaktadır ?
Din psikolojik çalışmaların, özel olarak da dindarlıkla ilgili çalışmaların büyük çoğunluğu Batı kaynaklıdır.
A şıkkında yer alan “Bireyin, Allah’ın kendisine kendi sorunlarıyla başa çıkma yeteneğini verdiğine inanması” ifadesi üç dini başa çıkma yönteminden kendini yönetme modeliyle, B şıkkında yer alan “Bireyin, işi tamamen Allah’ın takdirine bırakarak pasif bir şekilde sonuçları beklemesi” ifadesi üç dini başa çıkma yönteminden takdire uyma modeliyle açıklanabilir. D ve E şıklarında yer alan ifadeler doğrudan dini inançların insanlarda uyandırdıkları hislerdir. C şıkkında yer alan “Bireyin, sorunların çözümünde Allah’ı bir dost ve yardımcı olarak algılaması” ifadesi ise üç dini başa çıkma yönteminden işbirliği yoluyla başa çıkma yöntemiyle açıklanabilir.
I. Eğitim-öğretimin düzeyiII. Eğitim-öğretimin içeriğiIII. Eğitim-öğretimin süresiYukarıdakilerden hangisi/hangileri öğrenim durumu-dindarlık ilişkisinin boyutları arasında yer almaktadır?
Öğrenim durumu-dindarlık ilişkisi iki boyutta ele alınmaktadır. Boyutlardan biri, eğitim-öğretim düzeyidir; diğeri ise, yapılan eğitim-öğretimin içeriğidir. Eğitim öğretimin süresi öğrenim düzeyi içerisinde yer alan bir boyuttur.