Müslümanlar tarih boyunca öteki kültür ve medeniyet mensubu kimselerle karşılaşmaları bir çok kez tarih boyunca görülmüştür. Bu çerçevede son istila müslümanlara karşı hangi düşünce tarafından gerçekleşmiştir ?
Müslümanlar tarih boyunca öteki kültür ve medeniyet mensubu kimselerle karşılamışlardır. Bu çerçevede kolonyal ve oryantilist düşünce esaslı son istilâ olup Müslümanlara belki tarihte yaşanan en önemi bir kaç sarsıntıdan biri olmuştur.
Uhud ve Huneyn’de Resûl-i Ekrem’i koruyup gözeten cengâver sahâbî ...'nın en çok sevdiği, beğendiği ve güvendiği iki ahlâkî özellikten birincisi, kendini ilgilendirmeyen söze karışmamak, ikincisi ise kalbinde Müslümanlara karşı asla kötü bir duygu beslememek olduğu bilinir.
Yukarıdaki boşluğa hangi isim gelir cümle doğru tamamlanmış olur?
Uhud ve Huneyn’de Resûl-i Ekrem’i koruyup gözeten cengâver sahâbî Ebû Dücâne’nin en çok sevdiği, beğendiği ve güvendiği iki ahlâkî özellikten birincisi, kendini ilgilendirmeyen söze karışmamak, ikincisi ise kalbinde Müslümanlara karşı asla kötü bir duygu beslememek olduğu bilinir. Doğru yanıt A'dır.
İsnâdları ilk kez inceleme konusu edinmiş müsteşrik aşağıdakilerden hangisidir?
Goldziher sonrası dönemde onun hadislerle ilgili görüşlerini neredeyse tamamıyla benimseyen Henri Lammens (ö. 1937) gibi müsteşriklerin yanı sıra, daha ziyade sîretle alâkalı tarihî haberleri, kelâmî veya hukukî rivâyetleri kendisine ihtisas sahası seçen, mesailerini söz konusu alanlara yoğunlaştıran müsteşrikler de ortaya çıkmıştır. Bunlardan siyer sahasında çalışmaları ile tanınan Josef Horovitz (ö. 1931) Goldziher’den farklı olarak isnâdları ilk kez inceleme konusu edinmiş ve isnâdın hicrî 93 yılında vefat eden ‘Urve b. ez-Zübeyr’den önce kullanılmaya başlandığını kabul etmiştir.
"El-Câmi‘u’s-Sağîr" adlı eser kime aittir?
"El-Câmi‘u’s-sağîr" Celaleddîn Suyûtî'nin eseridir.
Osmanlı alimleri tarafından hadislerin yerini tespit etmek amacıyla sıkça başvurulan kaynak hangisidir?
Osmanli hadis alimleri tarafından hadislerin yerini tespit etmek amacıyla en çok kullanılan başucu kaynağı el-Cami’u’s-Sağir’dir.
Sika bir ravinin kendisi gibi Sika olan raviden almak suretiyle senedin başından sonuna kadar muttasıl bir şekilde şaz ve illetli olmaksızın naklettiği hadise ne ad verilir?
sahih hadisin tanımı da ortaya çıkmaktadır. Buna göre “Sahih hadis, sika bir ra^vinin kendisi gibi sika olan ra^viden almak suretiyle senedin başından sonuna kadar muttasıl birşekilde şaz ve illetli olmaksızın naklettiği hadistir”.
Osmanlı hadisçilerinin Molla Gürani'nin Buhari şerhinin adı hangisinde doğru olarak verilmiştir?
Fatih Sultan Mehmed’in hocası ve S¸eyhülisla^mı Molla Güra^ni^ (893/1488), Mısır’daki ilmi^ birikimi İstanbul’a taşımıştır. OnunEdirne Da^ru’l-Hadi^si’nde tamamladığı ve el-Kevseru’l-Ca^ri^ adını taşıyan Buha^ri^ şerhi vardır.
Hangi ahlak felsefecisine göre kişinin yerleşik temel karakteri anlamında ahlâkî yapısı değişmemekle beraber, bu yapının sonucu olarak ortaya çıkan fiil ve davranışları eğitimle değişebilir.?
Meşhur ahlâk felsefecisi Râgıb el-İsfahânî’ye göre, kişinin yerleşik temelkarakteri anlamında ahlâkî yapısı değişmemekle beraber, bu yapının sonucuolarak ortaya çıkan fiil ve davranışları eğitimle değişebilir. Ona göre, iyiahlâkın temeli, nefsin/ruhun ilim öğrenerek temizlenmesi, iffet, sabır veadaletin uygulanmasıdır. Neticesi ise hikmet, cömertlik, hilim ve ihsan iledonanmasıdır. Doğru yanıt C'dir.
Celaleddin es-Suyûti’nin eseri aşağıdakilerden hangisidir?
Celaleddin es-Suyûti’nin eserinin adı el-Cami’u’s-Sağir’dir.
Hadis ve sünnete göre, devletin yönetimi ve siyasetin yürütülmesi aşağıdaki işbirliklerinden hangilerine dayanmaktadır?
Beden-ruh Akıl-gönül Madde-manaÖncelikle işaret edilmelidir ki, toplumun sağlık, güvenlik gibi ihtiyaçlarının karşılanması, onların düzenlenmesi ve denetlenmesi için bir kurum olarak devlet gerekir. Bir milletin veya ümmetin örgütlenmiş şekli demek olan devleti ayakta tutan unsurların yönetim, adalet, maliye, âlimler-aydınlar ve ordu olduğu bilinen bir husustur. Hadis ve sünnete göre, devletin yönetimi ve siyasetin yürütülmesi, beden-ruh, akıl-gönül, madde-mana işbirliği temeline dayanır.
Aşağıdakilerden hangileri insanı toplumsal ahlak kurallarına muhtaç kılar?
Akıl sahibi olması Diğergam olması Sosyal olmasıİnsan tabiatı itibariyle sosyal bir varlıktır. Diğer varlıklardan farklı olarak, onun akıl sahibi, özgür, benmerkezci ve bütün bunlarla beraber insanlarla bir arada yaşamaya mecbur bir sosyal kişilik olması, onu toplumsal ahlâk kurallarına muhtaç kılar.
Aşağıdakilerden hangisi hadis bulmada kullanılan bir programdır?
Hadis âlimleri bir hadisin sahih yani sağlam ve kabul edilebilir bir rivâyet olabilmesi için yukarıdaki unsurlar dışında şaz ve illetli olmamasını da şart koşarlar. Şaz, hadisin sened veya metin açısından diğer rivâyetlere aykırılık taşımasıdır. İllet ise hadisin sened veya metninde bulunan ve ancak hadis ilminde uzman olanların görebileceği gizli bir kusurdur. Görüldüğü gibi bu iki şart hadisin iki temel unsuru olan sened ve metin arasında ortaktır.
Hadise göre, İslam ümmetinin ortaya çıkab kötülüklere karşı aşağıdaki tepkileri hangi sırasıyla göstererek mücadele etmesi gerekmektedir?
Aktif fiili tedbir Sözlü uyarı Pasif psikolojik direnişHadise göre, İslâm ümmetinin, ortaya çıkan kötülüklere karşı sırasıyla aktif-fiilî tedbir, sözlü uyarı ve pasif-psikolojik direniş şeklinde tepki göstererek mücadele etmesi, irşad ve ıslah faaliyetlerini kesintisiz olarak sürdürmesi gerekir.
Kur'an'ın Hz. Peygamber'İn ortaya koyduğu yaşayış tarzına göre anlaşılması hangi açıdan zorunludur?
Dinin aslına uygun biçimde korunması açısından Kur'an'ın Hz. Peygamber'in ortaya koyduğu yaşayış tarzına göre anlaşılması zorunludur.
“Hased” kavramına ilişkin aşağıdaki ifadelerden hangileri doğrudur?
Kıskanma anlamına gelir Başkasının maddi imkanının yok olmasını istemektir Başkasının manevi imkanının yok olmasını istemektirKıskanma, kıskançlık ve çekememek mânasına gelen hased, hem masdar hem de isim olarak kullanılır. Haset, başkasının sahip olduğu maddî veya manevî imkânın yok olmasını istemek demektir.
Aşağıdakilerden hangisi namaz esnasında kıraat edilen vahiy anlamına gelmektedir?
Hz. Peygamber’in (s.a.v.) Kur’ân dışında vahiy alıp almadığı konusu bazı ilim adamları tarafından tartışılıyor olmakla birlikte Müslüman âlimlerin pek çoğu Hz. Peygamber’in (s.a.v.) Kur’ân dışında da Allah’tan vahiy aldığı konusunda hemfikirdir. Onlar genel olarak vahyi ikiye ayırmışlar, Kur’ân vahyine, namaz esnasında kıraat edilen vahiy anlamında vahy-i metluv; bunun dışındaki vahye ise kendisi namazda okunmayan anlamında vahy-i gayri metluv demişlerdir.