Bizanslılar ile Müslümanlar arasındaki ilk savaş hangisidir?
Müslümanlarla Bizans arasında yapılan ilk savaş olan Mûte Savaşıdır. Doğru yanıt A seçeneğidir.
Ahzâb Savaşı adıyla da bilinen savaş aşağıdakilerden hangisidir?
Ahzâb Savaşı adıyla da bilinir. Kur’ân-ı Kerim'de yer alan Ahzâb sûresi bu gazveden bahseden ayetleri içerdiği için bu ismi almıştır. Ahzâb, hizb kelimesinin çoğuludur, "Ahzâb", Müslümanları ortadan kaldırmak için bir araya gelen grupları ifade eder. Bu savaşa, Medine çevresine savunma amaçlı hendekler kazıldığı için "Hendek Gazvesi" denilmiştir.
Aşağıdakilerden hangisi Hz. Peygamber’in Medine şehrini hicret yurdu olarak seçmesinin nedenlerinden değildir?
Medine'ye Ebû Seleme'nin hicreti
Aşağıdakilerden hangisi hac mavsimi eşhürü’l-hurum denilen “haram aylar”dan biri değildir? (
hac mavsimi eşhürü’l-hurum denilen “haram aylar” zilkade, zilhicce , muharrem, receb'dir. Doğru cevap "A" şıkkıdır.
Aşağıdaki topluluklardan hangisi hicretten sonra Medine'de imzalanan 'Medine Belgesi' (Medine Sözleşmesi) maddelerini önce kabul ettikleri halde sonradan anlaşmayı bozmuştur?
Yahudilerden Kurayza kabilesi bu antlaşmayı bozup Mekkeli müşriklere yardım etmişlerdir. Doğru yanıt 'C'
Aşağıdakilerden hangisi Müslüman olduğu için öldürülen ilk inanlardandır?
Ammâr’ın annesi Sümeyye ve babası Yâsir
Aşağıdakilerden hangisi Arabistan'daki yahudilerin İslam Devleti'ni tanımaları ile sonuçlanmıştır?
Hayber’in fethi, bölgedeki Yahudi yerleşim merkezlerini etkiledi. Bir heyet gönderen Fedek halkı, Hayberliler’e tanınan şartlarla sulh istedi. Teyma Yahudileri de aynı şartla İslâm devletinin hakimiyetini tanıdılar. Müslümanlara karşı koymak isteyen Vâdilkurâ Yahudileri, işin başında teslim olmak zorunda kaldılar ve onlar da topraklarında Hayberliler'e tanunan şartlarla bırakıldılar. Böylece Medine için bir düşman yuvası haline gelen ve önemli bir tehdit oluşturan Hayber gailesi bertaraf edildiği gibi, Arabistan’daki Yahudi kolonileri İslâm devletinin hakimiyetini tanımış oldu.
Kâbe’yi yıkmaya kararlı olan Ebrehe hücum emri verdi; ancak ordusunun önünde bulunan Mahmûd adlı büyük fil, olduğu yerde kaldı ve Kâbe’ye doğru bir adım dahi atmadı. Ebrehe’nin ordusuyla Kâbe’ye saldırısı ve helâk oluşu Fîl sûresinde anlatılır ve bu olaya da Fil Vak‘ası denir.
Hz. Muhammed Kureyş Kabilesinin hangi koluna mensuptur?
Hâşim
Medine İslâm Devleti’nin Kureyş tarafından resmen tanınması aşağıdakilerden hangisiyle gerçekleşmiştir?
Hz. Peygamber’le Kureyş heyeti arasında, Medine İslâm Devleti’nin Kureyş tarafından resmen tanındığı Hudeybiye Antlaşması imzalandı (Zilhicce6/Nisan 628). Doğru cevap C'dir.
Haram aylardan zilkâdede yaşanan bir olay, vicdan sahibi hakperest insanları harekete geçirdi: Yemenli Zübeyd kabilesinden bir tâcir Mekke’ye mal getirmiş ve belirli bir fiyat karşılığında Mekke ileri gelenlerinden Âs b. Vâil es-Sehmî ile pazarlık yapıp malı teslim etmişti. Ancak Âs b. Vâil borcuna sadık kalmayıp oldukça düşük bir para teklif etti ve satıcıyı oyalayıp durdu. Sonunda borcunu inkâr ettiği gibi aldığı malları iade etmeye de yanaşmadı. Zor durumda kalan Yemenli tâcir aralarında Mekke ileri gelenlerinin de bulunduğu birçok kişiye müracaat edip yardım istedi. Ancak bir kısmı Âs b. Vâil’in düşmanlığını kazanmaktan, bir kısmı da dostluğunu kaybetmekten çekindiği için yardım etmediler. Bunun üzerine şehirde bu durumdan rahatsız olanların dâhil olduğu bir toplandı düzenlendi. Toplantıda hazır bulunanlar uzun tartışmalardan sonra haksızlığı önlemek için yemin ettiler ve bu iş için gönüllülerden oluşacak bir gurup kurmayı kararlaştırdılar. Bu harekete “Erdemli insanların yemini” anlamında Hilfü’l-fudûl adı verildi. Doğru cevap A'dır.
Peygamber efendimiz süt annesinin yanında 4 yaşına kadar kalmıştır. Daha sonra süt annesi onu Mekke'ye götürerek annesine teslim etmiştir. Doğru cevap D dir.
İslam dönemine kadar Kabeye gelen hacıları ağırlama ve yiyecek ihtiyaçlarının karşılanması hizmetine ne denirdi?
Rifâde: Hacıları ağırlama ve yiyecek ihtiyaçlarının karşılanması göreviniifade eden rifâde de temel hizmet ve görevlerin başında gelmekteydi.. Mekkeidaresi ve Kâbe hizmetlerine yönelik düzenlemeler yaptığı sırada Kusay b.Kilâb Kureyşlileri toplayıp önemli bir konuşma yaptı ve onları da hacılara suve yiyecek temini gibi hizmetlere ortak olmaya çağırdı. O Kureyşliler’e şöyleseslenmişti: “Ey Kureyşliler! Sizler Allah’ın komşuları, Kâbe ve haremehlisiniz. Hacılar ise Allah’ın misafirleri ve O’nun kutsal evinin ziyaretçileriolup ikram edilmeye en lâyik misafirlerdir. Şu halde hac mevsiminde hacılarburadan ayrılıncaya kadar onlara yiyecek ve içecek ikram edin. Şayetimkanlarım bunların hepsini yapmaya yetecek olsaydı, buna sizi dahiletmeden bizzat kendim yerine getirirdim.” Kusay bu hizmetlerinyürütülebilmesi için bütün Kureyşlilerden gücüne göre para ve maltoplayarak bu maksatla bütçe oluşturulması geleneğini başlatmış oldu.
Mekke’nin tanınmış zenginlerinden olan Hatice, kervanlarının başında bulunamıyor, onları ücretle tuttuğu şahısların idaresinde gönderiyordu. Hatice, bu sıralarda bir tavsiye üzerine çevresinde üstün ahlâk sahibi ve güvenilir bir genç olarak tanınan Hz. Muhammed’le (s.a.v.) ortaklık antlaşması yaptı ve başkalarına verdiği ücretten daha fazlasını kendisine vereceğini belirtip kölesi Meysere ile birlikte ticaret kervanını Suriye’ye götürmesini istedi. O sırada yirmi beş yaşında olan Peygamberimiz, Hz. Hatice’nin kölesi Meysere ile birlikte kervanı Suriye’ye götürdü ve bu ticarî seyahatinden oldukça kârlı bir şekilde döndü. Öyle ki, Hz. Hatice’nin bu kervandan kazancı normal kazancının iki katı olmuştu. Bu sonuçtan büyük memnuniyet duyan Hz. Hatice, Peygamberimizin hissesini de iki kat ödedi ve onun dürüst ve doğru sözlü olduğunu da bizzat görmüş oldu. Öte yandan bu seyahat esnasında Hz. Peygamber’i yakından tanıma imkânı bulmuş olan Meysere onda gördüğü beceriklilik, dürüstlük, güvenilirlik, temizlik, bolluk ve bereketi Hatice’ye büyük bir hayranlık içerisinde anlatmakla bitiremiyordu. Doğru cevap A dır.
Hz. Peygamber’in, nübüvvetinin 5. yılında Müslümanların bir kısmını gönderdiği yaklaşık iki yıl süren Hicret aşağıdaki yerlerden hangisine yapılmıştır?
Habeşistan
Hz. Muhammed’in soyunun hangi peygambere dayandığı kabul edilir?
Hz. İsmail
I. Kureyş eşrafından Hâlid b. Velid, Amr b. Âs ve Osman b. Talha bu ziyaretten kısa bir süre sonra Medine’ye gelip Müslüman oldular.
II. Müşrikler Müslümanların davranışlarından olumlu etkilendiler.
III. Müşrikler İslâm’ın onlara kazandırdığı değerleri ve geleceğin Müslümanlara ait olacağını fark ettiler.
Yukarıdakilerden hangisi veya hangileri Umretü’l-Kaza’nın sonuçlarındandır?
Umretü’l-kaza sırasında dağ ve tepelerden müslümanları seyreden müşrikler, onların olgun davranışlarından etkilendiler. İslâm’ın onlara kazandırdığı değerleri ve geleceğin Müslümanlara ait olacağını fark ettiler. Bu yönüyle umre bir gönül fethine dönüştü. Nitekim Kureyş eşrafından Hâlid b. Velid, Amr b. Âs ve Osman b. Talha bu ziyaretten kısa bir süre sonra Medine’ye gelip Müslüman oldular.
Aşağıdakilerden hangisi Kuzey Arabistan'da İslam öncesi kurulan devletlerden biri değildir?
Kuzey Arabistan’da İslâm’dan önce Nabatîler, Tedmürlüler, Gassânîler,Hireliler (Lahmîler) ve Kindeliler devlet kurmuşlardır.
Hervâzin eşrafından Urve b.Utbe’nin öldürülmesi üzerine Kureyş-Kinâne ve Kays-Aylân arasında cereyan eden savaşa Hz. Peygamber’in gençliğinde katılmak zorunda kaldığı ancak fiilen savaşmayarak amcalarına yardım ettiği Ficar Savaşı aşağıdakilerden hangisidir?
Eyyâmü’l-ficâri’l-evvel