Cisimlerin, bitkilerin ve biyolojik canlılığın bir düzen içinde mana kazanmış haline ne ad verilir?
Cisimlerin, bitkilerin ve biyolojik canlılığın bir düzen içinde mana kazanmış haline dünya adı verilir.
Ahlakın pratik ve manevi yönüne en fazla önem veren düşünce ekolü hangisidir?
ahlakın pratik ve manevi yönüne en fazla önem veren düşünce ekolü Tasavvuftur.
İslâm dininin tebliğ edilmesi ile ortaya çıkmış olan ve bu dinin mütemmim cüzü/tamamlayıcı parçası olan davranış düzenine ne ad verilir?
İslâm ahlâkı, İslâm dininin tebliğ edilmesi ile ortaya çıkmış olan ve bu dinin mütemmim cüzü/tamamlayıcı parçası olan davranış düzenidir.
Aşağıdakilerden hangisi sayesinde insan bilgi ve becerisini arttırabilmektedir?
İnsanın bilgi ve becerisini arttırması, onun zahiri duyu organları dediğimiz beş duyu ve özellikle de “el”inin imkânlarını genişletmesi anlamına gelmektedir.
Aşağıdakilerden hangisi "Klasik ahlâk eserlerinde" yer alan temel konulardan değildir?
İslâm ahlâkı söz konusu olduğunda ahlâkın içeriği hep aynı olmakla birlikte, bunun muhtelif bağlamlarda nasıl etkin kılınacağı en temel mesele olagelmiştir. Bu çerçevede klasik ahlâk eserlerinde üç sorun ele alınmıştır.(1) Her şeyden önce ahlaki davranışın kuralları zikredilmiştir.(2) Bu kuralların nasıl uygulanacağı, yaşanmış örnekler üzerinden gösterilmiştir.(3) Ahlaki eğitimin amacı, ahlaklı davranmayı bir meleke haline getirmek olarak kabul edilerek, ahlak eserlerini bu amacın nasıl gerçekleştirileceği meselesini de dikkate alan kitaplar olarak hazırlamışlardır. Böylece ahlâki kurallara uyma ve iyi fiiller gerçekleştirme ile bunu bir defalık bir durum olmaktan çıkarıp, iyi fiiller gerçekleştirmeyi sürekli bir hal haline getirmearasındaki irtibatın nasıl kurulacağını göstermekte da ahlak ilminin asli vazifeleri arasında kabul edilmiştir. Böylece ahlaklı olma, insanın iyi fiilleri geçekleştirme ve kötülüklerden de uzak durmayı karakter haline getirmiş olması hali şeklinde anlaşılmıştır. Eğer insan düşünmeden bile davrandığında hep iyi fiilleri gerçekleştiriyor ve kötü fiillerden de uzak duruyorsa, o zaman “onda ahlaki faziletlerin bulunduğu” söylenir. Daha farklı bir ifade ile, iyi ahlak onda meleke haline gelmiştir. Doğru cevap C'dir.
“Nakil akla hareket alanı açmış, akıl da nakle etkin olma yollarını geliştirmiştir. Nakil ve aklı buluşturup telif eden ise, tevatür olmuştur” sözü hangi düşünüre aittir?
Gazali’nin dediğine denk düşerek, nakil akla hareket alanı açmış, akıl da nakle etkin olma yollarını geliştirmiş. Nakil ve aklı buluşturup telif eden ise, tevatür olmuştur.
Mutluluk bilgisinde hangi ilişki öne çıkmaktadır?
Mutluluk Bilgisi’nde mutluluk-erdem ve bilgi ilişkisi öne çıkmaktadır. Kaşgarlı Mahmûd’un Divanü Lugâti’t-Türk, isimli eseri de Yusuf Has Hâcib’le mutabıktır. Doğru cevap E'dir.
"Hakiki din insanların uydurduğu birbirine muhalif hayali kurgular değil, hakiki Yaratıcıyı tanımak O'nun kanun ve emirlerine uygun davranmayı görev edinmektir" diyen kimdir?
Söz konusu sözü meşhur tefsir müellifi Elmalılı Hamdi Yazır söylemiştir.
Aşağıdakilerden hangisi insanın istemesinin mühim bir unsuru olan bir fiili tercih etmede etkin olan kavramdır?
O halde bir fiili tercih etmede etkin olan “saik” de, insanın istemesinin mühim bir unsurudur.
Ahlak alanında fıkıh usulü eserlerinde iyi ve kötü terimleri aşağıdakilerden hangi tabirler ile ele alınmıştır?
Ahlâk alanında telif edilmiş olan eserlerde iyi ve kötü için çeşitli terimler kullanılmıştır. Fıkıh usulü eserlerinde meseleyi “hüsün ve kubuh” tabirleri ile ele almışlardır.
Aşağıdakilerden hangisi iyi ve kötü fiillerin neler olduğunu öğrendiğimiz kaynaklardan biri değildir?
Ruznameler, iyi ve kötü fiillerin neler olduğunu öğrendiğimizi kaynaklardan biri değildir. ruznameler günlük anlamındadır.
Zulüm hangi temel erdemin zıddıdır?
Adaletin zıddı zulümdür.
Dindarlık ve ahlak ilişkisinde aklın zıddı nedir?
dindarlık ve ahlak ilişkisinde aklın zıddı hamakat yani ahmaklıktır.
Medinetül Fazıla eseri hangi filozofa aittir?
Söz konusu eser Farabi'ye aittir.
Aşağıdakilerden hangisi Ragıb el-İsfahani'ye göre insanın yaratılış amacıdır?
İnsanın yaratılmasıyla ilgili bir başka soru da onun niçin yaratıldığıdır. Bu soruya meşhur ahlâk âlimi Ragıb el-İsfahani şu şekilde cevap verir: Allah yeryüzündeki her şeyi bir amaca yönelik yaratmıştır. Eğer o amaç olmasaydı, o varlık yaratılmazdı. İnsan da üç türlü görevi yerine getirmesi amacıyla yaratılmıştır: 1. Yeryüzünü imar etme. Bu görev sayesinde insan hem kendisinin, hem de başkalarının geçimini sağlar. 2. Allah’a ibadet etme. 3. Allah’ın halifesi olma.
İnsanın kendisine ve başkalarına zulmetmemesi için ilk önce neye ihtiyacı vardır?
İnsanın başkalarından önce kendi kendisine zulmetmemesi için Cenab-ı Hakk’ın hidayetine ihtiyacı vardır. Cenab-ı Hakk’ın hidayeti, en temel tercihlerden başlayarak insanın karşı karşıya kaldığı karar verme aşamalarında, doğru karar vermesi hususunda önünü, dolayısıyla aklını aydınlatır. İlahi hidayet ile aklı aydınlanmış insanların kararlarında daha fazla müşterek noktalar ortaya çıkar ki, bu müşterek hususlar sadece fertleri değil bir bütün olarak toplumu ve toplumsal hayatı, esas itibariyle harici bir gücü gerektirmeden bir arada tutar ve uyumlu bir toplum ortaya çıkarır. Doğru cevap D'dir.