Bir davranışın ibadet olabilmesi için, inanılarak, samimiyetle, iyi niyetle ve dünyaya ait bir menfaat beklemeden yapılması gerekir.
Yukarıda bahsedilen anlayışı ifade eden terim aşağıdaki seçeneklerden hangisidir?
Taabbüd. Doğru cevap B'dir.
Cünüp olan kimseye dinen bazı kısıtlamalar getirilmiştir. Buna göre, cünüp kimse temizleninceye kadar, farz veya nâfile herhangi bir namaz kılamaz, tilâvet secdesi yapamaz, Kâbe’yi tavaf edemez, Mushafı eline alamaz, camiye giremez ve orada bulunamaz. Ancak bu kimseler dua ve zikir amacıyla besmele çekip Fâtiha, İhlâs, Âyetü'l-kürsî gibi sûre ve ayetleri okuyabilirler. Doğru cevap D'dir.
Hayız ve nifas, bir nevi abdestsizlik ve cünüplük hali, yani hükmi kirlilik (hades) veya mazeret kabul edilir. Bu durumda olan kadınların tabi oldukları dinî hükümler kısaca şöyledir:1. Boy abdestinin (gusül) gerekmesi ve cinsel ilişkinin yasak olması: Hayız ve nifas durumunda olan kadınların bazı ibadetleri yapmaları ve cinsel ilişkiye girmeleri haramdır. Dolayısıyla bu durumları sona eren kadınların boy abdesti almaları gerekir. Namaz, oruç ve hacda tavaf gibi ibadetleri yapabilmeleri, Kur’ân’ı ele almaları ve Kur’ân okuyabilmeleri ve kocalarının kendileriyle cinsel ilişkiye girebilmesi için böyle bir abdesti almaları farzdır.2. Kadının âdet görmekle ergen sayılması: Genç kız âdet görmeye başlayınca ergen sayılır ve namaz, oruç, hac, zekât gibi dinî emir ve yasakların muhatabı olur.3. Namazdan muaf tutulma ve orucu erteleme: Âdetli ve loğusa kadının namaz kılması ve oruç tutması câiz değildir. Hayzın bu iki ibadetin ifasına engel bir mazeret sayıldığında fıkıh bilginleri görüş birliği etmişlerdir. Hayız süresince terk edilen namazların kazâ edilmesinin gerekmediği, oruçların ise temizlendikten sonra tutulacağı hususlarında da görüş birliği vardır. Bu konudaki görüş birliğinin delili, Hz. Peygamber'in bilgi ve onayı dâhilinde cereyan eden uygulamalardır. Doğru yanıt D'dir.
"İbadette temel amaç" aşağıdaki seçeneklerden hangisidir?
Allah için yapmak, O'nun hoşnutluğunu kazanmak ve nimetlerine şükretmektir. Doğru cevap E'dir.
Fıkıhta, secde ayetlerinin okunmasından dolayı yapılan secdeye ne ad verilir?
Tilâvet” sözlükte okuma anlamına gelir. Fıkıhta, secde ayetlerinin okunmasından dolayı yapılan secdeye “tilâvet secdesi” denir.
Yapılıp yapılmaması sevap veya günah açısından eşit olan mükellef fiili aşağıdakilerden hangisidir?
Allah veya Resulü’nün, mükellefi yapıp yapmamakta serbest bıraktığı fiile “mubah” denir. “Helal” ve “ca^iz” terimleri de mubahla eşanlamlı olarak kul- lanılır. Mubahın yapılmasında ve yapılmamasında sevap veya günah yoktur. Müstehab güzel görülen, sevimli ve tercih edilen amel demektir. Müekked sünnet pekiştirilmiş ve güçlü sünnet demektir. Bunlar, Hz. Peygamber’in devamlı olarak yaptığı ve sırf mecburi olmadığını göstermek için ara sıra terk ettiği fiillerdir. Farz-ı ayn ise mükellef olan her Müslümanın kendisinin yerine getirmesi gerekli olan farzlardır.
Aşağıdakilerden hangisi imanla bağdaşan bir durumdur?
Temizliğe verilen önemden dolayıdır ki, Yüce Allah’ın huzurunda durup namaz kılmak isteyen bir Müslümanın önce beden, elbise ve mekândan oluşan maddi temizliği yerine getirmesi sonra da kalbini temizlemesi istenmiştir.
Aşağıdakilerden hangisi nifaz ile ilgili olarak yanlış verilmiş bir bilgidir?
Nifas, doğumun arkasından gelen kandır. Bu kanın gelmesiyle kadında bazı ibadetleri yapmaya engel olan hükmi kirlilik (hades) durumu oluşur. Dilimizde bu duruma loğusalık, nifas halindeki kadına da loğusa denir. Hayızlı kadın gibi loğusa da maddeten temiz sayılır. Dolayısıyla onun da, bedeni, artığı, teri ve pişirdiği temizdir. Loğusalığın en kısa süresi için bir sınır yoktur. Bir gün bile sürebilir. Bu süreyi belirleyen bir ayet veya hadis olmadığından, loğusalığın var olduğu süre dikkate alınır. Bu süre de kadınlara göre değişebilir. Hanefilere göre en uzun süresi kırk, Şâfiîlere göre ise altmış gündür. Azami süreden sonra gelen kan istihâza kanı sayılır. Nifasın başlangıcı, el ayak gibi organları belirmiş bir çocuğun dünyaya gelmesiyle başlar. Henüz organları belirmemiş bir düşükten dolayı nifas hükümleri uygulanmaz. D seçeneğinde Hanefilere göre altmış gün dendiği için cevap D dir.
Cennetin sekiz kapısı vardır: Salat, Cihad, Reyyan, Sadaka (Zekât), Hac, Af, Eymen (Sağ, mübarek) ve Zikir-İlim kapısı. Bu kapılardan biri de oruçluların girişine ayrılmış olan “Rayyân” kapısıdır. Bu kapı, onlar girdikten sonra kapatılacak, başkaları oradan giremeyecektir
Hayız ve nifas durumunda kadınların dinen aşağıdakilerden hangisini yapmasında bir sakınca yoktur?
Hayız ve nifas durumunda olan kadınların mamaz, oruç ve hacda tavaf gibiibadetleri yapabilmeleri, Kur’ân’ı ele almaları ve Kur’ân okuyabilmelerive kocalarının kendileriyle cinsel ilişkiye girebilmesi için boy abdesti almaları gereklidir.
Maddi anlamda kirli ve pis (necis) olmak yanında dinimiz bazı durumları maddi boyutunun ötesinde, hükmen kirlilik kabul etmiştir. Mesela, abdestsizlik ve cünüplük (hades) dinin kabul ettiği hükmî kirlilikhallerindendir.
Öğle ile ikindiyi ikindi vaktinde, akşam ile yatsıyı yatsı vaktinde birleştirilerek peş peşe kılmak aşağıdakilerden hangisine örnektir?
Öğle ile ikindiyi ikindi vaktinde, akşam ile yatsıyı yatsı vaktinde birleştirilerek peş peşe kılmak cem-i tehir e örnektir ve doğru cevap B'dir.
Büyük temizlik olarak da adlandırılan gusülün diğer bir adı aşağıdakilerden hangisidir?
büyük hades (hades-i ekber)
küçük hades (hades-i asğar)
Büyük temizlik (tahâret-i kübrâ)
Küçük temizlik (tahâret-i suğrâ)
ağır necaset (necâset-i galîza)
Fıkıh bilginleri dinen necis sayılan ve namaz kılacak kimsenin beden, elbise ve namaz kılacağı yerde bulunduğu takdirde namazın sıhhatini engellemeyecek necâset miktarını belirlemeye çalışmışlardır. Bu belirlemeyi yaparken de hangi maddelerin pis olduğunu açıklamışlardır. Buna göre dinen ve fıkhen necis sayılan maddeler ana hatlarıyla şöyledir: Akan kan, domuz eti, sarhoş edici içkiler, insan idrarı, dışkısı, ağız dolusu kusmuğu, eti yenmeyen hayvanların salyası, eti, idrar ve dışkısı necistir. Etinin yenmesi ister helal isterse haram olsun, akıcı kanı olan kara hayvanlarından olup dinî usûle uygun biçimde boğazlanmadan ölen veya öldürülen hayvanların etleri de necistir. Bu sayılan maddelerin necis olduğunda görüş birliği vardır. Doğru cevap E'dir.
Gargara etmek abdestin 4 şartından biri değildir. Bu şartlar A, C, D ve E şıklarında verilmiştir. Doğru yanıt 'B' şıkkıdır.
Hanefî mezhebine göre, yolculuklarda dört rek’atlı farz namazların kısaltılıp ikişer rek’at olarak kılınması vaciptir; yolcunun namazlarını bilerek iki rek’attan fazla kılması mekruhtur. Bununla birlikte iki rek’at kılıp da teşehhütte bulunduktan yani tahiyyatı okuduktan sonra kalkıp iki rek’at daha kılacak olsa farzı edâ etmiş, son iki rek‘at da nâfile olmuş olur. Ancak vacip olan kısaltmayı terketmiş ve namaz selamını geciktirmiş olmasından dolayı, kötü bir iş yapmış sayılır. Fakat o kişi, birinci teşehhüdü terketse veya ilk iki rek’atta kıraatte bulunmamış olsa yani Fâtiha ve sûre/ayet okumamış olsa, farzı edâ etmiş olmaz. Namazını unutarak tam kılan yolcunun ise, namaz selamını geciktirmiş olmasından dolayı sehiv secdesi yapması gerekir. Mâlikîlere göre, namazları kısaltmak sünnet-i müekkededir. Doğru cevap B'dir.
Ramazan ayı boyunca oruç tutan Müslümanlar bu ay sona erip şevval ayı girince oruca son verirler ve bayram yaparlar. Arapça’da bu bayrama îdü’lfıtr (fıtr bayramı) denir. “Fıtr” (fıtır), oruçlu olmama halini ifade eder. Müslümanlar bu bayramda aynı zamanda sosyal içerikli bir malî ibadet olarak sadaka vermekle yükümlüdür. Bu gün ödenmesi gereken sadakaya sadakatü’l-fıtr (fıtır sadakası/fitre) veya zekâtü’l-fıtr (fıtır zekâtı/fitre zekâtı) denir. Bu manada dilimizde fitre kelimesi yaygınlık kazanmıştır. Doğru cevap E'dir.