Peygamberler ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?
Peygamberler Allah’ın kendilerini görevlendirdiği ve yardım ettiği birer tebliğci ve uyarıcıdırlar. Tebliğ ettikleri hususları kabule kimseyi zorlamadılar, kendileri de insan oldukları için Allah katında diğer insanlar gibi kulluktan sorumlu idiler (el-A‘râf 7/6-7; el-İsrâ 17/94-95; el-Enbiyâ 21/8).
Âyet ve hadislerde ölümden sonra diriliş inancını hayretle karşılayıp inkâr eden ve bu konuda bilgilenmek isteyen herkese çeşitli deliller sunulmuştur. Bu delillerin başlıcaları şöyle sıralanabilir: İnsanı ilk yaratan ölümden sonra tekrar diriltebilir, Evreni yaratan insanı tekrar yaratabilir, Ölü toprakta canlılar yaratan topraktaki ölüleri diriltebilir, ve Tarihte ölülerin diriltildiğine ilişkin örnekler vardır. Dolayısıyla, doğru cevap A seçeneğidir.
Müslüman alimlerine göre Hz. Peygamberin en büyük mucizesi nedir?
Müslüman âlimler Kur’an’ın Hz. Peygamberin en büyük mucizesi olduğu hususunda görüş biriliğine varmışlardır. Hatta bu konuda “ i’câzü’l-Kurân” isimli müstakil eserler kaleme alınmıştır.
Kader ve kaza inancı Allah'ın aşağıdaki hangi sıfatının yetkinliğine ayrıntılı olarak iman etmeyi ifade eder?
Kader ve kaza inancı Allah’ın ilim, irade, kudret ve yaratma sıfatlarınınyetkinliğine ayrıntılı olarak iman etmeyi ifade eder.
Aşağıdakilerden hangisi nimet verenin iyiliğini göz ardı etmek, onu yok saymak manasına gelen kelimedir?
Nankörlük nimet verenin iyiliğini göz ardı etmek, onu yok saymak manasına gelir.
İnanç esaslarını kabul eden insanlar dini davranış bakımından kaç gruba yarılmaktadır?
İnanç esaslarını kabul eden insanları dinî davranış bakımından dört gruba ayırmak mümkündür. Bunlar Allah’a karşı sorumluluk bilinci taşıyanlar, Allah’ı görüyor gibi içtenlikle hareket edenler, günah işleyenler ve riyâkâr davrananlardır. Bu bağlamda 4 grup olduğu görülmektedir.
Aşağıdakilerden hangisi ilk peygamberdir?
Hz. Âdem yaratılan ilk insan olduğu gibi aynı zamanda peygamberlerin de ilkidir. Kur’an’da “Allah Âdem’i seçti...” (Âl-i İmrân 3/33) meâlindeki âyet onun peygamberliğini ifade etmektedir. Âdem’in nebi veya resul olduğunu doğrudan ifade eden herhangi bir âyet mevcut olmamakla birlikte “Âdem Rabbinden kelimeler almıştır” (el-Bakara 2/37) mealindeki âyet Allah’ın ona hitap ettiğini yükümlülük ve sorumluluk yüklediğini bildirmektedir (el Bakara 2/33, 35; el-A’râf 7/19). Ahmed b. Hanbel’in Müsned’inde yer alan bir hadise göre ilk peygamberin kim olduğu şeklindeki bir soruya Resûl-i Ekrem “Âdem’dir” karşılığını vermiştir.
“De ki: Hak, Rabbinizdendir. Öyle ise dileyen iman etsin, dileyen inkâr etsin” (el-Kehf 18/29) ayeti aşağıdaki inanç esaslarından hangisine bir örnektir?
1. İnanç esaslarında zorlama yoktur. Kişinin, Hz. Peygamber’in getirdiği inanç esaslarına zorlanması ve dolayısıyla neticesinde bir karşılık beklemesi söz konusu değildir. İtikat esaslarını kabullenmek veya kabullenmemek kişilerin kendi sorumluluğu dâhilindedir. Kur’ân, bu konudaki tavrını net bir şekilde ortaya koymuştur: “Kur’ân’a ister inanın ister inanmayın.” (el-İsrâ 7/107) “De ki: Hak, Rabbinizdendir. Öyle ise dileyen iman etsin, dileyen inkâr etsin” (el-Kehf 18/29). Doğru cevap A'dır.
Allah Teâlâ’ya ortak koşmak, onun eşinin, benzerinin, ya da denginin olduğunu söylemek şirktir. Doğru yanıt C'dir.
“Allah her şeyi yarattı ve mukadderatını belirledi” (el-Furkân 25/2) ,“Güneş karar kılacağı yere doğru akmaktadır, bu azîz ve alîm olan Allah’ın takdîridir” (Yâsin 36/38) bu ayetlerde anlatılmak istenen hangisidir?
“Allah her şeyi yarattı ve mukadderatını belirledi” (el-Furkân 25/2); “Güneş karar kılacağı yere doğru akmaktadır, bu azîz ve alîm olan Allah’ın takdîridir” (Yâsin 36/38). Bu âyetlerde bütün varlıkların Allah tarafından yaratıldığı ve kaderlerinin belirlendiği açıkça bildirilmiştir. Bu açıklamalar kader ve takdir kavramlarının Kur’an kaynaklı olduğunu göstermektedir.
"Allah’ın ilmi, iradesi ve yaratması bütün varlık ve olayları kuşattığından insanın irade özgürlüğü ve eylem yapma gücü yoktur. İnsanı her yönden kuşatan kader çizgisinin dışına çıkmak mümkün değildir." görüşünü savunan mezhep aşağıdakilerden hangisidir?
"Allah’ın ilmi, iradesi ve yaratması bütün varlık ve olayları kuşattığından insanın irade özgürlüğü ve eylem yapma gücü yoktur. İnsanı her yönden kuşatan kader çizgisinin dışına çıkmak mümkün değildir." görüşünü savunan mezhep Cebriyye mezhebidir.
"dinin yerini bilim, vahyin yerini seküler akıl, mucizenin yerini de ilmi keşifler alacaktır". iddiasında olan akım hangisidir?
dinin yerini bilim, vahyin yerini seküler akıl, mucizenin yerini de ilmi keşifler alacaktır. diye görüş pozitivizmdir.
Materyalizm, maddeyi varlığın temeli ve ezeli sayan, madde âleminin ötesinde herhangi bir varlık alanı tanımayan ve Allah, ruh ve ahreti inkâr eden felsefî bir akımdır. Onlara göre maddenin üstünde bir yaratıcı, etkileyici ve idare edici herhangi bir varlık yoktur. Doğru cevap A'dır.
İlk sebep veya ilk hareket ettirici teorisini benimseyen Antik Yunan filozofu aşağıdakilerden hangisidir?
Tanrının varlığı meselesi ilk dönem Yunan Felsefesi’nin de temel konularından birini oluşturur. Bu dönemde Eflatun’un hareketin nihaî kaynağını ruha bağlaması ve Aristo’nun ilk sebep (illet-i ulâ) veya ilk hareket ettirici (muharrik-i evvel) teorisini benimsemesi ile birlikte Tanrı’nın varlığı konusu tartışılmaya başlanmıştır. İlk Çağ Yunan filozofları tarafından evrendeki varlıkların kaynağına ulaşmak amacıyla ortaya atılan kozmolojik kanıtlar sonraları Kitâb-ı Mukaddes’in ulûhiyyet anlayışı ile bağlantılı olarak Yahudi ve Hıristiyan teolojilerinde de yer almıştır. Doğru cevap D’dir.