Doğu’nun matematikte en önemli devrini açan filozof aşağıdakilerden hangisidir?
Doğu’nun matematikte en önemli devrini açan filozof Muhammed bin Musa el-Harezmî (öl. 850?)’dir.
İslâm âleminde ilmî faaliyetler hangi dönemde başlamıştır?
İslâm âleminde ilmî faaliyetler, ilk fetihlerden hemen sonra, Irak, Suriye ve Mısır’ın fethedildiği ilk üç halife (632-656) döneminde başlamıştır.
"Medeniyet" kavramı, ilk defa civilisation kelimesinin karşılığı olarak kim tarafından kullanılmıştır?
Medeniyet ilk defa civilisation kelimesine karşılık olarak Sadık Rifat Paşa tarafından 1838 yılında kullanılmış, 1845’lerden sonra da yaygınlaşmıştır.
İslam dininin İspanya’da Ferdinand ve İsabella tarafından duyurulan bir fermanla yasaklanması kaç yılında olmuştur?
Müslüman Araplar 711 senesinde İslâmiyet’i İspanya’ya sokmuşlardı. 1502 senesinde ise Ferdinand ve İsabella tarafından duyurulan bir ferman ile bütün İspanya kraliyeti dâhilinde İslâm dini yasaklandı. Hâlbuki bu iki tarih arasında geçen yüzyıllar süresince Müslüman İspanya’da Ortaçağın en parlak tarih sayfalarından biri yazılmıştır
Aşağıdakilerden hangisi İslâm medeniyetinin özellikle Batı dünyasına katkı ve etkilerinin görüldüğü başlıca alanlardandır?
İslâm medeniyetinin özellikle Batı dünyasına katkı ve etkilerinin görüldüğü başlıca alanları bazı örneklerle şu şekilde sıralamak mümkündür: Felsefe, tıp, Riyazi İlimler, eczacılık, veterinerlik, kimya Türklerden öğrenilmiştir.
Ömer hayyam’ın da içinde bulunduğu heyetçe hazırlanan takvim aşağıdakilerden hangisidir?
Ömer Hayyam’ın içinde bulunduğu bir heyet, Melikşah (1072-1092) adına 1 Mart 1079’u başlangıç kabul eden Celâlî takvimini hazırlamıştı.
Hilafete ne zaman saltanata dönüşmüştür?
Muaviye, Hz. Hasan ile yaptığı anlaşmada kendisinden sonra halifeyi şuranın seçmesini öngören maddeye uymamış ve oğlu Yezid’i veliaht tayin etmiştir. Bu uygulamasıyla Muaviye, hilâfetin özünde büyük değişiklik yaparak veraset sistemini getirmiştir. Böylece hilâfet, babadan oğula veya hanedanın bir başka üyesine intikal eder duruma gelmiş ve saltanata dönüşmüştür.
Aşağıdakilerden hangisi maddi kültür unsurlarındandır?
Maddî kültür unsurları arasında dikkat çeken en önemli şey teknolojidir. Teknoloji, bilginin pratik amaçla organize edilmesi veya daha değişik bir anlatımla, bilginin pratiğe aktarılmasıdır. Değişim, gelişim ve süreklilik teknolojinin en önemli özelliğidir. Hukuk, din, dil ve ahlak manevi kültür unsurlarındandır.
İslâmiyet’in en önemli özelliklerinden biri nedir?
Müslüman olan milletler hızla İslâm inançlarını benimsediler. Tevhid akidesini özümsediler. İslâm ahlâkı onların ferdî hayatlarına ve sosyal ilişkilerine yön vermeye başladı. Bu yeni dinin etkisiyle kültürleri değişikliğe uğradı. Özünde İslâm dininin yer aldığı yeni bir medeniyet dairesi oluştu.
Aşağıdakilerden hangisi medeniyetin doğuşuna etki eden bir faktördür?
Bir medeniyetin doğuşunda ve yayılışında temel unsur insandır. İnsanın bulunmadığı yerde kültür ve medeniyetten söz edilemez. İnsan, belli bir coğrafî çevrede yaşayan ve her an tabiî ve sosyal etkilere açık olan bir varlıktır. Bundan dolayı bir medeniyetin doğuşunda insan, toplum ve coğrafî çevrenin rolü görülür.
Devletin bütün işlerini halife adına gören vezirlik aşağıdakilerden hangisidir?
Abbasilerde biri tefvi^z vezirliği diğeri tenfi^z vezirliği olmak üzere iki çeşit vezirlik vardı. Tefvi^z vezirliği, devletin bütün işlerini halife adına görürdü. Sadece, veliaht tayinine, halifenin tayin ettiği memuru azle, azlettiği memuru da göreve alma yetkisi yoktu. Bunların dışında her işi yapmaya yetkiliydi. Bu günümüzdeki icra^i^ bakanlıklara benzetilebilir.
Türk uygarlık tarihinin rönesansı ve dünya tarihi içerisinde önemli yere sahip olan, aynı zamanda bilgin hükümdarlar dönemi olarak da adlandırılan dönem hangisidir?
XIV. yüzyıldaki Timurlular dönemi, Türk uygarlık tarihinin rönesansıdır ve dünya tarihi içerisinde önemli yere sahiptir. Aynı zamanda bu dönem bilgin hükümdarlar dönemidir. Timurlu sultanlarının çoğu, bilim ve sanatla ilgili eserler bırakmış kimselerdir.
Yahudilerin öldürüldüğü ve engizisyon mahkemelerinin ölüm saçtığı bir devirde Osmanlı idaresi altında bulunan çeşitli dinlere bağlı kimselerin huzur, barış ve uyum içerisinde yaşadıklarını ifade eden yabancı araştırıcı kimdir?
Gibbons, Yahudilerin toptan öldürüldüğü ve engizisyon mahkemelerinin ölüm saçtığı bir devirde Osmanlı idaresi altında bulunan çeşitli dinlere bağlı kimselerin huzur, barış ve uyum içerisinde yaşadıklarını belirtir. Ayrıca Osmanlıların, yakın dönem tarihinde milliyetlerini tesis ederken dinî hürriyet prensibini temel taşı olmak üzere koymuş ilk millet olduğunu, ardı arkası kesilmeyen Yahudi işkence ve engizisyon lekesinin en yoğun yaşandığı asırlar esnasında, Hıristiyan ve Müslümanların, Osmanlıların idaresi altında huzur ve uyum içinde yaşadıklarını ifade eder.
Aşağıdaki şıklardan hangisinde hadislerde hem devlet başkanlığı hem de devlet başkanı anlamlarında çokça geçmemektedir?
Hadislerde hilâfet, halife, emir ve imam kelimeleri hem devlet başkanlığı hem de devlet başkanı anlamlarında çokça geçer.
Varlıkların birbiriyle haberleşmeden ve varlıklarının bilincine ermeden kurdukları ilişkilere ne denir?
Varlıkların birbiriyle haberleşmeden ve varlıklarının bilincine ermeden kurdukları ilişkiler fiziki^ ilişkidir. Bir bilgisayarla masa arasında, dünya ile güneş arasında, ateşle duman arasında, iki kimyasal unsur arasındaki ilişkiler böyledir.
5. Ve 6. Asırda, Hicaz bölgesindeki hangi şehir bölgenin ticari faaliyetlerinin merkezinde olup, Avrupa ile Hindistan arasındaki uluslararası ticaretin, Yemen’den başlayan ve Şam’da sona eren güney-kuzey ticaretinin, Habeşistan’dan Mezopotamya’ya ve Mısır’dan Basra Körfezi ve Yemen’e giden ticaret yollarının mutlaka uğradıkları bir istasyon pozisyonunda yer almaktaydı?
Hicaz bölgesi, dönemin dünya ticaret ağının en stratejik bölgesinde yer almaktaydı. Fırat’tan Yemen’e kadar, Arap kabileleri kervanlarla birbirlerine bağlanırdı. Özellikle bölgenin ticarî faaliyetlerinin merkezinde Mekke yer almaktadır.
Mahavira tarafından kurulup şekillendirilen Hindistanda yaygın olan din hangisidir?
Jainizm Mahavira tarafından kurulmuş veya yeniden şekillendirilmiştir. Kişisel duygu ve istekleri yok etmeyi veya bunlara boyun eğmeyi en aza indirmeyi öncül amaçları haline getiren Jainizm ve Budizm’in pek çok ortak ilkesi olmasına rağmen Jainizm, hiçbir zaman Budizm’in yaygınlığına ulaşamamıştır.
Aşağıdakilerden hangisi Abbasiler döneminde ilmin gelişmesine katkıda bulunan önemli merkezlerden biri değildir?
Abbasilerin ilk dönemine bakıldığında İslâm kültür ve medeniyetinin, ilim, kültür, sanat alanları ile bunların kurumlaşması bakımından ciddi gelişmeler ortaya koyduğu görülür. Mesela Harun Reşid, devletin bütün imkânlarını ilmin geliştirilmesi için seferber etmiştir. Oğulları Me’mun ile Mu’tasım da babalarının yolunu izlemişlerdir. Eski medeniyet ve kültür merkezleri fethedilince Müslümanlar Bâbil, Hint, Âsur, Fenike, Grek, Roma, İran ve Yunan medeniyetlerinin sahip oldukları ilmî ve kültürel mirasa ulaşmışlardır. Bu merkezlerin başlıcaları İskenderiye, Antakya, Nusaybin, Cundişapur, Harran, Ruhâ-Edessa (Urfa) ve Kınnesrin’de (Kuzey Suriye’de bir şehir) faaliyet gösteren medreseler olmuştur.
İslam medeniyetinin özel anlamda özü aşağıdakilerden hangisidir?
İslâm dininin olduğu gibi İslâm medeniyetinin de bilinebilir ve analiz edilebilir veya tarif edilebilir özü tevhittir. Çünkü tevhit, hem İslâm dininin hem de İslâm medeniyetinin ilk belirleyici prensibidir.
Medine’nin kamuoyu temsilcileri Hz. Ömer’den kendisinden sonrası için bir halife önermesini istediler. Hz. Ömer onlara altı aday önerdi. Daha sonra bu altı kişiye Ehlü’ş-Şûrâ adı verildi. Aşağıdakilerden hangisi Ehlü’ş-Şûrâ arasında yer alan isimlerden biri değildir?
Hz. Ömer, her alanda muhteşem bir on yıllık halifelikten sonra bir suikasta uğrayarak ağır yaralanmıştı. Medinenin kamuoyu temsilcileri Hz. Ömer’den kendisinden sonrası için bir halife önermesini istediler. Bunu yapmakta tereddüt edince oğlu Abdullah’ı teklif ettiler, o bunu hemen reddetti ve onlara altı aday önerdi. Daha sonra bu altı kişiye Ehlü’ş-Şûrâ adı verildi. Bu altı halife adayı, Hz. Osman (Osman b. Affan), Hz. Ali (Ali b. Ebî Tâlib), Abdurrahman b. Avf, Talha b. Ubeydillah, Sa’d b. Ebî Vakkas ve Zübeyir b. Avvam idiler. Bunlar kendi aralarından birini üç gün içinde halife seçeceklerdi. Bu usüle sonraki dönemlerde Ehlü’l-Hal’ ve’l-Akd seçimi denildi ve bu şekilde seçilen halifeye meşruiyet kaynağı sağladı.