Felsefeyle ilgili olan ve İslam düşüncesinin şekillenmesine doğrudan tesir eden eserlerin sistemli olarak tercümesi hangi Abbasi Halifesi zamanında yapılmıştır?
Felsefeyle ilgili olan ve İslam düşüncesinin şekillenmesine doğrudan tesir eden eserlerin sistemli olarak tercümesi Abbasiler zamanında, özellikle de Halife Memun döneminde gerçekleştirildi. Bu kapsamda felsefe ve mantığa ilişkin tercümeler yapılarak Yunan felsefesi İslam düşüncesine taşınmış oldu. Bu işi yürütmesi için Dârü’l-Hikme adıyla bir kurum tesis edildi.
Aşağıdakilerden hangisi Şiîliğin doğuşunu hazırlayan olay(lar)dır?
Tevvâbûn ve Muhtar hareketleri
Mirza Ali Muhammed, hareketin İran’ın büyük şehirlerinde taban bulmasından aldığı cesaretle iddialarını daha ileri bir boyuta taşıdı ve kendisinin Allah tarafından insanlara gönderilen bir peygamber olduğunu ileri sürdü. El-Beyan adı altında kaleme aldığı eserini, bu yeni peygamberliğin kutsal kitabı olarak niteledi ve Kur’ân’dan üstün oluşunu temellendirmeye çalıştı. Doğru cevap D'dir.
Aşağıdakilerden hangisi Nusayrilik'teki dinî hiyerarşinin bir öğesi değildir?
İmamlık
I. İslam dininin gelişmeye engel olmadığı,II. Batı medeniyetine üstünlük sağlayan unsurların esasen Müslümanlardan alındığı,III. Müslümanın sürekli çalışma halinde olması ve güçlenmesi gerektiği,
Yukarıdaki tezlerin hangilerini savunmada hemen hemen her İslamcı isim söz birliği etmiştir?
Hemen hemen her İslâmcı isim, İslâm dininin gelişmeye engel olmadığı, Batı medeniyetine üstünlük sağlayan unsurların esasen Müslümanlardan alındığı, Müslümanın sürekli çalışma halinde olması ve güçlenmesi gerektiği, birlik ve beraberliğin elzem olduğu gibi tezleri savunmada söz birliği etmiştir.
İhyacı hareketler modern araştırmalarda "ana kaynaklara dönüşçü" özelliği sebebiyle hangi isimle adlandırılmıştır?
İhyacı hareketler bazı modern araştırmalarda “ana kaynaklara dönüşçü” özelliği nedeniyle “yeniselefîlik” veya “ıslahatçı selefîlik” olarak tanımlanmıştır.
Bahâîlik ile ilgili aşağıdakilerden hangisi yanlıştır?
İbadet esasları sünni mezheplerdekine paralellik taşımamaktadır.
Aşağıdakilerden hangisi imamiyenin imamla ilgili görüşlerinden biri değildir?
imamiyenin hulül anlayışı yoktur
Bâbîlik ve Bahâîlikte kutsal kabul edilen 19 sayısı için aşağıda verilenlerden hangisi yanlıştır?
Bâb Mirza Ali’ye göre her bir harfin ve sayının ayrı bir özelliği ve değeri vardır. Bu noktada 19 sayısı Bâbîlik ve Bahâîlikte kutsal kabul edilir. Buna göre bir yıl 19 ay, bir ay da 19 gündür. Mezhep mensupları her 19 gün sonunda 19 yoldaşına ikramda bulunmak zorundadır. Bir Bâbînin sahip olabileceği kitap sayısı 19’la sınırlıdır. doğru cevap E'dir.
İmâmiyye’ye göre, ulemânın imamın dolaylı temsilcisi olabilmesi için gerekli olan iki ön şarttan biri aşağıdakilerden hangisidir?
İmâmiyye’ye göre, ulemânın imamın dolaylı temsilcisi olabilmesi için sadece iki ön şart gerekir. Birincisi ilim, ikincisi ise adâlettir. Böylece bu iki vasfa sahip alim kimse, imâmet anlayışında olduğu gibi Hz. Hüseyin’in soyundan gelip gelmediğine bakılmaksızın, imamın temsilcisi olmaya hak kazanır. Doğru cevap C'dir.
Şeyh İsa Nûreddîn Ahmed Şâzelî Meryemî'nin diğer ismi aşağıdakilerden hangisinde doğru olarak verilmiştir?
Rene Guenon ya da diğer ismiyle Abdülvâhid Yahya (ö. 1951), Frithjof Schuon ya da diğer ismiyle Şeyh İsa Nûreddîn Ahmed Şâzelî Meryemî (ö. 1998), Martin Lings ya da diğer ismiyle Ebûbekir Sirâcüddîn (ö. 2005) ve William Chittick bu ekolün önde gelen isimleridir
Şiî rivayetlerde mezhebin dini ve hukuki öğretilerinin başlatıcısı ve oğlu Cafer Sâdık’la birlikte İmâmiyye Şîası’nın kurucusu olarak görülen kişi aşağıdakilerden hangisidir?
Şiî rivayetlerde Muhammed Bâkır, mezhebin dini ve hukuki öğretilerinin başlatıcısı ve oğlu Cafer Sâdık’la birlikte İmâmiyye Şîası’nın kurucusu olarakgörülmektedir. Doğru cevap C'dir.
I. İmama açılan kapı olduğunu iddia etmesi
II. mehdilik iddiasında bulunması
III. Peygamberlik iddiasında bulunması
Yukarıdakilerden hangisi ya da hangileri Mirza Ali Muhammed’in görüşlerinin şekillendiği evrelerdendir?
Bâbîlik-Bahâîliğin inanç ve ibadet esaslarının temelinde, kendisini “beklenen imama açılan bir kapı” yani bâb olarak niteleyen Mirza Ali Muhammed’in görüşleri yatmaktadır. Bahâullah Mirza Hüseyin döneminde bile onun görüşleri, herhangi bir eksiltmeye maruz kalmadan varlığını korudu. Mirza Ali’nin görüşleri üç evrede şekillendi: O öncelikle beklenen imama açılan kapı olduğunu iddia etti. İkinci aşamada beklenen mehdilik iddiasında bulundu; son olarak da mehdinin yeni bir peygamber olması gerektiğini ileri sürerek peygamberlik iddiasında bulundu.
Tarih boyunca siyasi bir otorite elde edemeyen Nusayrîlik, varlığını aşağıdakilerden hangisinin hakimiyeti altında geçirmemiştir?
Emeviler
Aşağıdakilerden hangisi 9. yüzyılda kurulmuş batıni bir fırkadır?
Nusayrîlik 9. yüzyılda Muhammed b. Nusayr en-Nemirî (ö. 270/883) tarafındankurulmuş batınî bir fırkadır. Kaynaklarda genellikle Nusayrîlik bazan daNemîriyye diye anılır.Doğru cevap C seçeneğidir.
Aşağıdakilerden hangisi ilk ihyacılar arasındadır?
İlk İhyacılar arasında; Seyyis Ahmed Han, Cemallettin Afgani, Muhammed Abduh, Mustafa Sabri Efendi bulunmaktadır. Bu nedenle doğru cevap E'dir.
Aşağıdakilerden hangisi imamiyeye göre tevhidin dört esaslarından biri değildir?
İmamiyenin Tevhid-i haber isimde bir tevhid esası yoktur.