Pakistan’da Pakistan Parlamentosu’nun aldığı bir kararla Ahmedîliğin “İslâm dışı azınlık” olarak kabul edilmesi hangi yıl olmuştur?
Pakistan’da Pakistan Parlamentosu’nun 1974 yılında aldığı bir kararla Ahmedîliğin “İslâm dışı azınlık” olarak kabul edilmesiyle birlikte, hareketin uluslararası tanınmışlığı daha da artmıştır.
Aşağıdakilerden hangisi İmâmiyye’nin en güçlü olduğu ülke durumundadır?
İslam düşüncesinin teşekkülünde önemli bir yer işgal eden Şiîliğin en önemlikolunu oluşturan İmâmiyye, İran nüfusunun üçte ikisinden fazlasınıoluşturmaktadır ve bu ülkenin resmi mezhebi durumundadır.
Ehl-i Sünnet’e göre Hulefâ-i Râşidîn’in dördüncüsü, Şiîlere göre ise ilk imam olan kişi aşağıdakilerden hangisidir?
Hz. Ali, Ehl-i Sünnet’e göre Hulefâ-i Râşidîn’in dördüncüsü, Şiîlere göre iseilk imamdır. Hz. Peygamber’in amcazadesi ve kızı Fatıma’nın eşi olan Ali,hicretten yaklaşık 22 yıl önce, miladî 600 yılında, Ebû Tâlib’in oğlu olarakMekke’de doğdu.
İslam’ın ilk yüzyılında önce siyasi, fikri ya da dini cemaatler olarak beliren ve sonraki yüzyıllarda mezhepleşen Hariciyye, Mu’tezile, Mürcie gibi oluşumlar hangi amaçlar ortaya çıkmışlardır?
Hariciyye, Mu’tezile ve Mürcie gibi oluşumlar İslam inancında bir ıslah ve ihya oluşturmak amacıyla ortaya çıkmışlardır.
Fatımî halifelerinden Hâkim-Biemrillah döneminde (996-1021), onun ilah olduğunu, bütün dinlerin geçerliliklerinin bittiğini ileri süren aşırı (ğâlî) fırka aşağıdakilerden hangisidir?
Dürzîlik Fatımî halifelerinden Hâkim-Biemrillah döneminde (996-1021), onun ilah olduğunu, bütün dinlerin geçerliliklerinin bittiğini ileri süren aşırı (ğâlî) bir fırkadır.
İmamîyye on ikinci imamın gelişini beklemeleri sebebiyle hangi isimle de anılmaktadır?
Bu mezhebe, Hz. Peygamber’in vefatından sonra halîfe-imam olarak on iki imamı kabul ettiklerinden dolayı İsnâaşeriyye (on ikiciler/on iki imamcılar); imamlara inanmayı imanın şartlarından saydıkları için İmâmiyye; hem itikat hem de ibâdet ve muâmelatta İmam Cafer Sâdık’ın görüşlerine dayandıklarından dolayı Caferiyye; on ikinci imamın gelişini beklemeleri sebebiyle Ashâbu’l-intizâr (bekleyiciler) ve on ikinci imam için çokça kullanılan kâim (hayatta olan, var olan) ünvanına nisbetle Kâimiyye de denmiştir. Muhalifleri ise mezhebi, Râfıza ya da Râfiziyye diye anmışlardır. Doğru cevap C şıkkıdır.
İttihad-ı İslam kavramının diğer adı nedir?
İttihad-ı İslam kavramının diğer adı panİslamizmdir.
Aşağıdakilerden hangisi İmâmiyye Mezhebine muhalif olanların, bu mezhebi tanımlamak için kullandıkları terimdir?
Bu mezhebe, Hz. Peygamber’in vefatından sonra halîfe-imam olarak oniki imamı kabul ettiklerinden dolayı İsnâaşeriyye (on ikiciler/on ikiimamcılar); imamlara inanmayı imanın şartlarından saydıkları içinİmâmiyye; hem itikat hem de ibâdet ve muâmelatta İmam Cafer Sâdık’ıngörüşlerine dayandıklarından dolayı Caferiyye; on ikinci imamın gelişinibeklemeleri sebebiyle Ashâbu’l-intizâr (bekleyiciler) ve on ikinci imam içinçokça kullanılan kâim (hayatta olan, var olan) ünvanına nisbetle Kâimiyye dedenmiştir. Muhalifleri ise mezhebi, Râfıza ya da Râfiziyye diye anmışlardır.
İmâmiyye Şîası aşağıdakilerden hangisiyle lk kez resmî devlet desteğine kavuşmuştur?
907/1501 yılında İran’da Safevîler devletinin kurulmasıyla birlikte, devletin resmî mezhebi ilan edilen İmâmiyye Şîası, tarihte ilk kez resmî devlet desteğine kavuşmuştur.
Şeyh Ahmed el-Ahsaî’nin 1825’de ölmesi üzerine yerine halife olarak kim geçmiştir?
Şeyh Ahmed el-Ahsaî’nin 1825’de ölmesi üzerine, yerine halife tayin ettiği Kazım Reştî tarikatın başına geçti. Doğru cevap C'dir.
Efdal ne demektir?
Efdal, en üstün ve en erdemli, mefdûl ise daha az üstün ve daha az erdemli kişi demektir.
Sultan Abdülaziz döneminde “kura kanunu” gereği askere çağrılan Yezidîler, inançlarını gerekçe göstererek mazeret beyan etmiş ve “bedel” ödeyerek bundan uzak kalmışlardır.
Gulam Ahmed’in ölümü sonrasında hareketin başına kim getirildi?
Gulam Ahmed’in ölümü sonrasında hareketin başına Hakim Nureddin getirildi. Bu sırada hareket içinde görüş ayrılıkları kendisini göstermeye başladı. Gulam Ahmed’in nebi olduğunu kabul etmeyen Müslümanların tekfir edilip edilemeyeceği konusu, görüş ayrılıklarının özünü oluşturmaktaydı. Ancak Hakim kendi liderliği sırasında hareket içerisinde herhangi bir bölünmeye imkan tanımadı. Ahmedîlik, Hakim Nureddin’in 1914 yılındaki ölümüyle birlikte Lahor ve Kadiyan şeklinde iki kola ayrıldı. Kadiyan kolu, Gulam Ahmed’in oğlu Mirza Beşirüddin Mahmud Ahmed’i mesihin ikinci halifesi olarak lider seçti. Mirza Beşirüddin, babasının kamil bir nebi olduğunu, ancak onun nebiliğinin Hz. Muhammed’in nebilerin sonuncusu olma vasfına halel getirmediğini savundu.
Bir dini hareket olan Ahmedîlik XIX. yüzyılın sonlarına doğru hangi ülkede kurulmuştur?
Mirza Gulam Ahmed Kadiyânî (1835-1908) tarafından Hindistan PencapKâdiyân'da XIX. yüzyılın sonlarına doğru kurulan bir dini hareket olan Ahmedîlik, Mirzaîlik ve Kâdiyânîlik adlarıyla da anılmaktadır.
İmamiyye'nin imamet inancına göre aşağıdakilerden hangisi doğrudur?
İmâmiyye, imamların Allah tarafından nass ve tayinle belirlendiğini savunurken, Zeydiyye’ye göre Hz. Peygamber, sağlığında isim vererek ve şahıs belirterek yerine bir imam tayin etmemiş ve vasiyette bulunmamıştır. Ayrıca Zeydiyye, gâib imam fikrini reddetmektedir. İmamın, kendi imâmetini açıkça ilan edinceye kadar biat isteyemeyeceği hususunda ısrarlıdır. İmâmiyye, ilk halifeleri Hz. Ali’nin hilâfet hakkını gaspeden gâsıplar olarak görürken, Zeydiyye, efdal-mefdûl nazariyesini ortaya atarak,efdal olan Ali varken mefdûl olan Ebubekir ve Ömer’in hilâfetlerinin meşrûluğunu savunmaktadır. Dolayısıyla doğru cevap A şıkkıdır.
Ali b. İbrahim el-Kummî’nin rivayeti doğrultusunda on iki imamın sonuncusu olan ve zulüm ve zorbalıkla dolan yeryüzünü adalet ve doğruluğa kavuşturacak olan kişi aşağıdakilerden hangisidir?
Rivayete göre Hızır’ın, Ali’ye dönerek ona, Hz. Muhammed’in vasîsi veümmetin halifesi olduğunu, daha sonra onun yerine geçecek haleflerininsırasıyla Hasan, Hüseyin, Ali b. Hüseyin, Muhammed b. Ali, Cafer b.Muhammed, Musâ b. Cafer, Ali b. Musâ, Muhammed b. Ali, Ali b.Muhammed, Hasan b. Ali ve son olarak da, zulüm ve zorbalıkla dolanyeryüzünü adalet ve doğruluğa kavuşturacak olan el-Kâim el-Muntazarolduğunu söylediği ifade edilmektedir.
Ebû Hanife, Mâlik b. Enes ve meşhur kimyacı Câbir b. Hayyân gibi şahsiyetlerin bilgi almak maksadıyla dinlemeye gittikleri önemli imam hangisidir?
Kendisini dinlemek ve bilgi almak için gelenler arasında Ebû Hanife, Mâlik b. Enes, Vâsıl b. Atâ ve meşhur kimyacı Câbir b. Hayyân gibi simalar zikredilebilir. Cafer Sâdık, Şiîlerce, imamların en büyüğü ve özellikle Şiî fıkhını ve itikadını tedvin eden bir imam olarak görülür. Doğru cevap B'dir.