Sanatkarlar motifleri gerçekçi bir bakışla tabiattan alarak esas çizgileri koruyarak ve ayrıntılarını atarak yeniden kendine göre çizer bu anlayışa ne denir?
Cevabınız doğru değilse,''Motifler'' konusunu yeniden okuyunuz.
İspanya’da Benî Ahmer Devleti’nin merkezi Gırnata (Granada) İslâm sanatının son önemli ürünlerini vermiştir. Nasrîler olarak da tanınan Gırnata emîrlerinden kalan en önemli yapı XIV. yüzyıldan kalma bir yapıdır. Adı geçen yapı aşağıdakilerden hangisidir?
Elhamra Sarayı
Aşağıdakilerden hangisi sanat eserlerinin üslup kazanmasında belirleyici bir etkendir?
Din
Hat sanatı öncüllerde verilen tüm alanlarda kullanılır.
Gazneliler’in Türk mimarisine önemli bir katkıları da kervansaraymimarisinde ortaya çıkar. 1019-1020 tarihlerinde Sultan Mahmud tarafındanŞehnâme yazarı Firdevsî’nin hâtırasına yaptırıldığı son zamanlardakiaraştırmalardan anlaşılan Ribât-ı Mâhî (veya Çahe) Meşhed yakınında,Serahs yolu üzerindedir. Köşe kuleleri bulunan kare planlı yapı, ortada genişbir dört eyvanlı avluya sahiptir. Sivri kemerli revakların arkasında yer alantonozlu sağır mekânlardan başka çok önemli bir gelişme, eyvanlarınarkasında yer alan kubbeli mekânlarda kendini gösterir. Doğru cevap "c" şıkkıdır.
Yeni Fâtih Cami (1771), Lâleli Külliyesi (1763), Ayazma Camisi, Topkapı Sarayı’nda Mustafa Paşa Köşkü, Selimiye Kışlası gibi mimarî eserler, Osmanlı'nın hangi mimarlık döneminde yapılmıştır?
Bu eserler, Osmanlı'da görülen Barok mimari etkili dönemde inşa edilmiştir.
Hat sanatında sultanlara ait bütün belgelerin yazıldığı, sülüs kalemi kalınlığında (3-4mm) yazı çeşidine verilen isim aşağıdakilerden hangisidir?
Hat sanatında sultanlara ait bütün belgelerin yazıldığı, sülüs kalemi kalınlığında (3-4mm) yazı çeşidine verilen isimTevki-Rika'dır. Doğru cevap D'dir.
Aşağıdakilerden hangisi sanatın üstünde onu besleyen bir kaynak olarak daima milletlerin tarihine, yaşayış tarzına, maddi manevi kültür faaliyetlerine hükmetmiş, şekil ve yön vermiştir?
Din, sanatın üstünde onu besleyen kir kaynak olarak daima milletlerin tarihine, yaşayış tarzına, maddi manevi kültür faaliyetlerine hükmetmiş, şekil ve yön vermiştir. Doğru cevap B'dir.
Aşağıdakilerden hangisi görsel sanat dallarından biri değildir?
Günümüzde İngilizce ''Art'',Almanca ''kunst'',Arapça''fen''karşılığında kullanılan sanatkelimesi, önceleri sadece mimarlık,heykel ve resim gibi görsel(plastik)sanatlar için kullanılmış;
Aynı medeniyet çerçevesinde yer alan milletlerin müşterek dinî ve sosyal ihtiyaçlarına bağlı olarak aşağıdakilerden hangisi farklılaşır?
Aynı medeniyet çerçevesinde yer alan milletlerin müşterek dinî ve sosyal ihtiyaçlarına bağlı olarak biçimlendirdikleri, sanat eserlerinde üslûp ve teknik farklılıklar göze çarpar.
Arap harfleri ile yazılan ilk kitap olan Kuran-ı Kerim kimin zamanında yazılmıştır?
Soru hatırlama sorusu olup,metni okumak yeterlidir
Haçlıların saray haline getirmesinden sonra Selâhaddin-i Eyyûbî tarafından geri alınarak tekrar cami haline getirilen Kudüs’teki Mescid-i Aksâ ilk yapılış tarihi aşağıdakilerden hangisidir?
702
Aşağıdakilerden hangisi kûfî yazısının üslûplarından biri değildir?
Yazılı ve görsel kaynaklar incelendiğinde kûfî yazısının aşağıda belirtilenüslûpları ortaya çıkmaktadır.1. Câhiliye dönemi kûfîsi (cezm). Enbâr’da doğup, geometrik karakterinimüsned yazının etkisiyle Hîre’de kazanmıştır.2. Asr-ı saâdet kûfîsi (Mekkî, Medenî). Hz. Peygamber döneminde Mekkeve Medine’de yaygın olarak kullanılan, mushafların yazıldığı Arap yazısıdır.
3. Celî kûfî, Kûfînin kalemle yazılan mushaf yazısından başka dinî, askerîve sivil binaların kitâbeleriyle mezar ve menzil kitâbelerinde, oyma vekabartma suretiyle sert maddeler üzerine hakkedilen celî şekli gelişmiş,böylece kûfî yazı hem binanın süsü hem de İslâm medeniyetinin en güçlübelirtisi olmuştur
4. Tezyinî ve çiçekli kûfî. Kûfînin celî şekli daha tezyinî bir mahiyetkazanmış, harflerin uçları ve yazı boşlukları yaprak kıvrımları stilize çiçek vehayvan motifleriyle bezenmiştir.
5. Örgülü kûfî. Celî kûfî yazıda dekoratif gelişmeler gittikçezenginleşerek yeni şekiller oluşmuş, elif ve lâm gibi dik harfler hattakelimeler dahi örülerek kûfînin bu tarzı ortaya çıkmıştır.
6. Ma‘kılî, bennâî, satrancî. Celî kûfînin bu şekli sade, bütün harfleriköşeli ve geometriktir. Mimaride bir süsleme unsuru olarak günümüze kadarkullanılmıştır.
Tûmar, parşömen ve papirüsten belirli ölçüde hazırlanmış büyük boy yapraktır.
Doğru cevap "c" şıkkıdır.
- Bu üslûpta eser veren müzehhip ve musavvir Hacı Ali et-Tebrîzî’dir.
- Renkler, yine altın ağırlıklı olup bedahşî laciverdi, kırmızı ve siyah ana renklerdir.
- Bu ekolde münhanî motifinin ayrı bir yeri vardır.
- Bu dönem eserlerinde zahriye tezhibinin çoğunlukla daire biçiminde olduğunu, altın zeminlerde fazla olmamakla beraber iğne perdahtı yapıldığı görülür.
Yukarıda özellikleri verilen Tezhip Üslubu Dönemi aşağıdakilerden hangisidir?
Timur devrinin sanat merkezi olan Herat’taki kütüphanelerde bezenen elyazmaları, desen ve işçilik olarak tezhip sanatının en seçkin ve en yüksekseviyede eserleridir. Bu dönemin göz alıcı üslûbunun oluşmasında roloynayan güçlü sanatkârların yanında Timurlu ailesinin sanatı desteklemesi vehimaye etmesinin büyük payı vardır.Bu üslûpta eser veren müzehhip ve musavvir Hacı Ali et-Tebrîzî’dir.Renkler, yine altın ağırlıklı olup bedahşî laciverdi, kırmızı ve siyah anarenklerdir. Bu ekolde münhanî motifinin ayrı bir yeri vardır. Diğer motiflerlebirlikte görülen ve canlı renklerle tonlama yapılarak boyanan bu motif,zengin örnekleriyle ön plandadır. Bu dönem eserlerinde zahriye tezhibininçoğunlukla daire biçiminde olduğunu, altın zeminlerde fazla olmamaklaberaber iğne perdahtı yapıldığı görülür. Tîmur devri tezhibinin ikinci altınçağı olarak, Hüseyin Baykara’nın saltanat yılları (1470-1506) kabul edilir.