Aşağıdakilerden hangisi Allah’ ın fiili sıfatlarındandır?
Yaratma, rızık verme, diriltme, öldürme Allah’ ın fiilî sıfatlarındandır.
Aşağıdakilerden hangisi ihtilaf konusu haline getirilmesine yasaklanmıştır?
İhtilaf konusu haline getirilmesi yasak olan şey, dinden olduğu kesinlikle bilinen bir hususun mevcudiyetinde ihtilafa düşmek, onu inkâr etmektir. Ama onun mevcudiyeti kabul edildikten sonra, mahiyet ve keyfiyeti üzerinde, yani anlaşılması ve yorumlanması hususunda delillere dayanarak birbirinden farklı görüşler ortaya koymak, değişik sonuçlara ulaşmak yasaklanmış değildir.
“Allah, herkesin kaderini, kendi iradeleriyle gerçekleştirecekleri şekilde yazmıştır. Bundan dolayı kişi annesinden mümin veya kâfir (mutlu veya bedbaht) olarak doğmaz; kendi irade ve kudretiyle mümin iken kâfir, kâfir iken mümin olabilir. “ kader hakkında böyle düşünen İslam âlimi kimdir?
Ebû Hanîfe kader hakkındaki düşüncelerini şu şekilde dile getirmiştir. Allah Teâlâ, hayır olsun ve şer olsun vuku bulacak her şeyi ezelî ilmiyle bilmiş ve ilmine göre vasfederek levh-i mahfuza yazmıştır. Bununla beraber O, müminleri imana, kâfirleri de küfre zorlamamış, herkese fiillerini iradeleriyle gerçekleştirme imkânı vermiştir. Zira Allah, herkesin kaderini, kendi iradeleriyle gerçekleştirecekleri şekilde yazmıştır. Bundan dolayı kişi annesinden mümin veya kâfir (mutlu veya bedbaht) olarak doğmaz; kendi irade ve kudretiyle mümin iken kâfir, kâfir iken mümin olabilir.
Felsefi anlamda Arapca’ya ilk tercüme ne zaman yapılmıştır?
Felsefî anlamda ilk tercüme, halife Mansûr döneminde yapılmıştır. Man- sûr zamanında önce Mantık ilmi Arapça’ ya tercüme edilmiştir. Mantığı Arapça’ya ilk tercüme edenin İbn el-Mukaffa olduğu söylenir.
İslam akaidini savunmada naklin yanında aklî ve felsefî delillerin kullanılmasını da gerekli gören hatta nakli, aklî prensipler ışığında yorumlama ilkesini öne alarak selefin metodundan farklı bir yol izleyen Mu‘tezile’nin kullandığı metoda ne adı verilmiştir?
İslam akaidini savunmada naklin yanında aklî ve felsefî delillerin kullanılmasını da gerekli gören hatta nakli, aklî prensipler ışığında yorumlama ilkesini öne alarak selefin metodundan farklı bir yol izleyen Mu‘tezile’nin kullandığı metoda kelâm adı verilmiş; bu metotla İslamî akîdelerin savunulmasını üstlenen ilme kelâm ilmi denilmiştir.
“Kur’an’ın iki kapağı arasında var olan muhtevanın tamamına inanmaktır” tanımı aşağıdakilerden hangisini anlatmaktadır?
Kelam bir fikri tam olarak anlatan söz, lafız, konuşma anlamına gelmektedir. Kelamullah ise Allah’ın sözüdür. İlahiyat ise Allah’In varlığı birliği ve tüm varlıklarla ilişkisini incelemektir. Dini anlamda iman; Kur’an’ın iki kapağı arasında var olan muhtevanın tamamına inanmaktır.
aşağıdakilerden hangisi kelamın konuları içinde ilahiyat başlığı altında tartışılması gereken konudur?
b şıkkı ilahiyat başlığı altında tartışılır. geri kalan konular nübuvvat ve sem'iyat başlığının altındaki konulardır.
Hangisi kelam ilminin önemini gösterir?
yukarıda sayılan görevlerin hepsini ifa etmesinden dolayı tüm şıklar kelam ilminin önemini göstermektedir.
Bütün Müslümanlara göre Allah adildir; zalim değildir, zulüm işlemez ve zulmü asla sevmez. Mu‘tezile’nin beş temel ilkesinden biri olan bu tanım aşağıdakilerden hangisidir?
Bütün Müslümanlara göre Allah adildir, adâlet sahibidir; zalim değildir, zulüm işlemez ve zulmü asla sevmez.
Aşağıdaki şıklardan hangisi Eş‘arîliğin temel görüşlerinden biri değildir?
Allah’ın varlığına ancak akıl yürütme yani istidlal ile ulaşılabilir. Allah’ın varlığına ilişkin bilgiler doğuştan değil, istidlal ile ulaşılan bir bilgidir.
Bağdadî mezhepleri tasnif ettiği el-Fark beyne’l- fırak adlı eserinde Ehl-i sünnet olarak nitelendirilen sekiz guruptan bahseder. Aşağıdakilerden hangisi bunlardan biri değildir?
Doğrusu Ehl-i bid’ata meyletmeyen sarf, nahiv, lügat ve edebiyat âlimleri olmalıdır.
Aşağıdakilerden hangisi Cehm b. Safvân’ın görüşlerinden biri değildir?
Kaderin olmadığı, ezelde kulların fillerinin belirlenmediği fikri Kaderiyye mezhebinin aslını teşkil etmiş, bu görüşü benimseyenlere kaderî denilmiştir. Cehm b. Safvân, insanın fiilleri ve özgürlüğü konusunda Kaderiyye’nin savunduğu görüşlerin tam aksini savunmaktadır.
Aşağıdakilerden hangisi “sünnet” kelimesinin anlamlarından biri değildir?
Sünnet kelimesi ise sözlük anlamı itibariyle; yol, gidiş, tarz, üslup, adet ve davranış gibi anlamları ihtiva eder.
Aşağıdakilerden hangisi Matüridilik mezhebinin en büyük önderlerinden birisidir?
Bu düşüncenin en büyük önderi Ebû Mansûr el-Mâtürîdî’dir .