Kelam ilmin tarifindeki “Allah’ın sıfatları”ndaki maksat aşağıdakilerden hangisidir?
Kelam ilmin Bu tarifinde yer alan Allah’ın zatından maksat, O’nun başka hiçbir varlığa benzemeyen, hiçbir şeye ihtiyacı olmayan, varlığı zatından olan, ezelî ve ebedî mutlak varlığıdır. Allah’ın sıfatlarından maksat ise bu mutlak varlığa ait olan, dolayısıyla benzerleri hiçbir varlıkta bulunmayan vasıflarıdır. Yaratılmışlardan maksat da yer ve gök başta olmak üzere, görünür-görünmez bu âlemde ve öte dünyada (âhirette) tamamı Allah tarafından yaratılmış ve yaratılacak ne kadar varlık var ise bunların hepsidir.
eşya hakkında düşünme ve bu yolla henüz bilgisine ulaşılamamış şeylerin bilgisine ulaşmak amacıyla zihinde önceden var olan bilgileri düzenlemek, bir araya getirmek ve böylece bir sonuca ulaşmak çabasına verilen ad aşağıdakilerden hangisidir?
soruda verilen tanımın cevabı nazar ve istidlal ilmidir.
Cehmiyye fırkasının kurucusu kimdir?
Cehm b. Safvân es-Semerkandî et-Tirmizî (ö. 128/745-46) ilk kelâmcılardandır. Cehmiyye fırkasının kurucusudur.
Halife ile ilgili görüşlerden hangisi veya hangileri doğrudur?
Her üç görüş doğru olarak verilmiştir.
hangisi veya hangileri kelamın kaynağını doğru şekilde verir?
Kelamın kaynağı hem akli hem de nakli ilimlerdir. kelamın felsefeden farklarından birisi de sadece akli ilimler değil nakli ilimlerin de kendi kaynağını teşkil etmesi yönüdür.
Aşağıdakilerden hangisi Mu‘tezile’nin görüşlerinden biri değildir?
Mu‘tezile göre katil tarafından öldürülen birisi kendi eceliyle ölmemiştir. Bilakis ecelinden önce öldürülmüştür
Aşağıdakilerden hangisi “kırtas”ın kelime anlamıdır?
Arapça bir isim olarak “kırtas” kâğıt demektir. Onun için kâğıt, kalem gibi yazı malzemelerini satan yere kırtasiye denir.
Risâle fî istihsânu’l-havd fi imi’l-kelâm adlı eserin yazarı kimdir?
Ebü’l-Hasan el-Eş‘arî, Risâle fî istihsânu’l-havd fi imi’l-kelâm adlı eseri ortaya koymuştur.
“Dinin aslını, esasını oluşturan, dinin amel, ahlâk gibi diğer unsurlarının kendisi üzerine bina edildiği temel, yani imana, itikada taalluk eden konulardır. Kelâm ilmi, dinin aslını oluşturan akîdeyi, temel inanç ilkelerini kendisine konu edindiği için bu isimle adlandırılmıştır.” İfadesi kelamın isimlerinden hangisini anlatmaktadır?
Usûl, asıl kelimesinin çoğuludur. Asıl kelimesi lügatte; kök, esas, temel, kaynak, başlangıç yeri, belli başlı, en mühim, en önemli, gerçek ve hakîkat, bir şeyin üzerine bina edildiği temel anlamına gelmektedir. Usûlü’d-dîn ise, dinin aslını, esasını oluşturan, dinin amel, ahlâk gibi diğer unsurlarının kendisi üzerine bina edildiği temel, yani imana, itikada taalluk eden konulardır. Kelâm ilmi, dinin aslını oluşturan akîdeyi, temel inanç ilkelerini kendisine konu edindiği için bu isimle adlandırılmıştır.
Ebû’l-Yüsr el-Pezdevî’nin yazdığı Matüridilik ekolünün gelişmesine katkı sağladığı eseri hangisidir?
Rüstüfağnî İrşâdu’l- muhtedî. Mâtürîdî’nin Kitâbu’t-tevhîd ve Tevilâtu’l-Kur’ân. Mevzuatul ulüm Taşköprülüzade Ahmed Efendi . Ebû’l-Yüsr el-Pezdevî’nin yazdığı Usûlü’d-dîn adlı eseri ile Mâtürîdî ekolünün gelişmesinde önemli katkılarda bulunmuştur.
Aşağıdakilerden hangisi İslam dininin inanç ilkeleri içerisinde yer almaz?
İslâm dininin inanç ilkeleri; tevhîd ekseninde olmak üzere Allah inancı, O’nun varlığı, birliği, sıfatları, melekler, ilahî kitaplar, peygamberler, âhiret hayatı, kader ve kaza konularıdır.
Ehl-i Sünnet kelâmının kurulmasına zemin hazırlamış müctehid kimdir?
Ebû Hanîfe, fıkıh ilmindeki öncülüğünün yanı sıra kelâm (akaid/elfıkhu’l-ekber) ilmiyle de uğraşmış, bu ilmin temel konularını düzenleyerek ve dönemindeki inkârcı ve bid’atçılarla münakaşalar yapmış, Ehl-i Sünnet kelâmının kurulmasına zemin hazırlamıştır.
Vasıl b. Ata,aşağıdaki mezheplerden hangisinin kurucusudur?
Mu‘tezile’nin ilk defa, Basra’da Vâsıl b. Ata’nın (ö. 131/748) Hasan-ı Basrî’nin (ö.110/728) ders halkasından ayrılmasıyla oluşmaya başladığıdır.
I. El-Âlim ve’l-müteallim II. El-Fıkhu’l-ekber III. El-Fıkhu’l-ebsat IV. Er-Risâle V. El-Vasıyye Yukarıda adı geçen risalelerinden hangileri Ebû Hanîfe’nin talebeleri tarafından onun görüşlerini nakletmek için hazırlanmıştır?
Ebû Hanîfe’nin itikadî görüşlerinden özellikle, Ebû Yûsuf, Ebû Mutî el-Belhî ve Ebû Mukâtil es-Semerkandî gibi talebeleri tarafından yazılıp nakledilen el-Âlim ve’l-müteallim, el-Fıkhu’l-ekber, el-Fıkhu’l-ebsat, er-Risâle, el-Vasıyye adlı beş akaid risalesi aracılığıyla haberdar oluyoruz.
Aşağıdakilerden hangisi Mu‘tezile ekolünün özelliklerindne biri değildir?
Ehl-i Sünnet ile ciddi anlamda ihtilafları olsa da Mu‘tezile, pek çok açı- dan Sünni kelâma tesir etmiştir. Kelâm metodunun kullanılmasında, ilahî sıfatlar, kesb, cüz-i lâ yetecezzâ, te’vîl ve hudûs gibi konuların işlen- mesinde Mu‘tezile’nin Ehl-i Sünnet kelâmına tesiri olmuştur.
“Allah’ın varlığı, birliği, sıfatları ve fiilleri, yani yaratıp var etmesi ve tüm varlık âlemiyle ilişkisi konu edilmesi” açıklaması aşağıdakilerden hangi terime aittir?
İlâhiyât denince bu başlık altında öncelikle Allah’ın varlığı, birliği, sıfatları ve fiilleri, yani yaratıp var etmesi ve tüm varlık âlemiyle ilişkisi konu edinilir. Nübüvvat vahiy ile ilgili konuları, semiyyat ise melek, cin şeytan gibi görünmeyen varlıklar ve diğer hayat, ahiret gibi konuları kapsamaktadır.