Aşağıdakilerden hangisi gelişme bölümünün özelliklerinden biridir?
Gelişme, konunun türlü yönlerden açılıp genişlediği, zenginleşip olgunlaştığı bölümdür. Yardımcı düşünceler bu bölümde ele alınır. Konuyu açık ve anlaşılır bir biçimde çeşitli yönleriyle ortaya koyacak yardımcı düşünceler, okuyucuyu ana düşünceye adım adım ulaştıracak birer basamak niteliğindedir. Bu bakımdan her kompozisyonda gelişme bölümünün uzunluğu değişir. Yardımcı düşüncelerin sayıca fazla olduğu konularda gelişme bölümü de buna göre uzun olur. Yardımcı düşüncelerin ayrı ayrı paragraflarda işlenmesi uygun bir yöntemdir. Konuyla ilgili örnek verilecekse yeri gelişme bölümüdür.
Aşağıdakilerin hangisinde pekiştirme sıfatının yazımı yanlıştır?
"İkide bir" ayrı yazılır. Yanıt B'dir.
I.Metnin ana ve ara başlıkları arasında ilişki kurmakII.Metni klasik müzik eşliğinde okumakIII.Metnin konusunu belirlemekIV.Metin yazarının bakış açısını belirlemekHangileri okuma sürecinde metnin daha iyi anlaşılmasını sağlayacak, okuduğunu anlamayı destekleyecek, anlama hızını artıracak çalışmalardandır?
Okuma sürecinde metnin daha iyi anlaşılmasını sağlayacak, okuduğunu anlamayı destekleyecek, anlama hızını arttıracak bazı çalışmalar yapılabilir. Bu çalışmalar şu şekilde sıralanabilir:- Metnin ana ve ara başlıkları arasında ilişki kurmak- Metnin paragrafları arasında ilişki kurmak, ilişkiyi kavramak- Okuma sırasında önemli görülen yerleri not almak- Metnin konusunu belirlemek- Metindeki ana ve yardımcı düşünceyi belirlemek- Metin yazarının bakış açısını, anlatım tarzını belirlemek- Metinde yer alan örnekleri dikkatle okumak ve konuyla ilişkilendirmek- Metnin konusunu önceden bilinenlerle ilişkilendirmek- Metinde ele alınan konuyu zihinde yeniden yapılandırmak, analiz ve senteze gitmek, yorumlamak- Metinde geçen anlamı bilinmeyen kelime ve terimlere bağlama uygun anlamlar yüklemek- Metinden hareketle ‘’ne, nerede, ne zaman, nasıl, neden ve kim” sorularına cevap bulmak
Hangisi hemen her tür sözlü iletişim ortamındabireyin ortak kurallar arasında yer almaz?
Aslında hemen her tür sözlü iletişim ortamındabireyin uyması gereken ortak kurallardan bazılarışunlardır:- Sözlü iletişimin her aşamasında; sorulan sorularda veyasorulara verilen cevaplarda, üzüntünün veya mutluluğunpaylaşıldığı vb. durumlarda içten olunmalıdır.- Konuşma sırasında diğer bireyleri küçümseyen, küçükdüşüren söz ve davranışlardan kaçınılmalıdır.- Diğer bireylerin övgüye ve kutlamaya değer meziyetleri,başarıları, abartılı olmayan, iyi niyete gölgedüşürmeyecek düzeyde ifadeler ile ortaya konulmalıdır.- Konuşma sırasında diğer bireylerin yaşı, cinsiyeti,statüsü gözetilmeli, seçilen ifadelere, üsluba ve iletişimdeçok önemli yeri olan beden dilinin kullanımına özengösterilmelidir.- Konuşma sırasında diğer bireyleri daima ikna etmeyeçalışan, belirli bir düşünceye katılmaya zorlayan, diğerbireyler üzerinde statüye, yaşa, cinsiyete, eğitim düzeyinegöre baskı kurmaya çalışan söz ve davranışlardan uzakdurulmalıdır.- Diğer bireylerin hatalarını gözeten ve her fırsatta dilegetiren, buna bağlı olarak da diğer bireyleri daimauyarma eğilimde olan söz ve davranışlardankaçınılmalıdır.- Sözlü iletişime dâhil olan diğer bireylerin konuşmahakkına saygı ve gereğinden fazla konuşmamaya özengösterilmeli, diğer bireylerin konuşmaları saygıyla vedikkatle dinlenmeli, ayrıca konuşmanın merkezinekendisini koyan, yerli yersiz şekilde kendisiyle ilgilimeseleleri konu yapan bir konuşmacı izlenimindenkaçınılmalıdır.
I- Olay ağırlıklı değildir.II- Serim düğüm çözüm aşamalılığı vardır.III- Bu tür öykülerde okur, günlük yaşamdan seçilmiş değişik durumlarla karşılaşır.IV- Entrikalar ve çatışmalar yer alır.Yukarıda durum öyküleriyle ilgili verilen bilgilerden hangisi veya hangileri doğrudur?
Yaşamdan bir kesit sunan ya da belli bir insanlık durumunu belli bir ortam içinde veren öykü biçimidir. Durum öyküleri olay ağırlıklı değildir. Durum öykülerinde okur, günlük yaşamdan seçilmiş, değişik durumlarla karşılaşılır. Olay öyküsündeki gibi entrikalar, çatışmalar yoktur durum öyküsünde. Gözlemci ve betimleyici gerçekçilik belirgin özelliklerindendir.